Alle med plass på sykehjem må betale for oppholdet. Hvor mye du må betale, avhenger av hvilken type plass du får og din personlige økonomi.
Alle med plass på sykehjem må betale for oppholdet. Hvor mye du må betale, avhenger av hvilken type plass du får og din personlige økonomi.
NAV pensjon trekker hver måned egenandel for langtidsopphold fra trygden eller pensjonen din. Dersom ytelsen fra NAV etter skatt ikke dekker hele egenandelen, sender vi en faktura på restbeløpet. En eventuell faktura blir sendt etterskuddsvis måned for måned.
Korttidsopphold blir fakturert på etterskudd måned for måned.
Ingen skal betale mer for en institusjonsplass enn det den reelt koster. For 2024 gjelder følgende maksimalsatser i Bergen kommune:
Du betaler som hovedregel ikke for den første måneden i langtidsopphold på institusjon. Om du har hatt opphold på institusjon i mer enn 60 døgn i samme kalenderår, eller har hatt langtidsopphold ved en annen institusjon, blir det gjort unntak fra regel om betalingsfritak.
Dersom du har ektefelle, samboer, eller mindreårige barn, får du som hovedregel fradrag i egenandelen. Dette fradraget skal dekke din andel av boutgifter til felles bolig.
Fradraget skal minst tilsvare den brutto pensjonsytelsen som ektefelle hadde fått fra folketrygden dersom beboer var død.
Fradraget blir redusert dersom ektefelle eller barn har egen arbeidsinntekt eller mottar pensjon fra folketrygden.
Dersom du har pensjoner fra andre enn NAV, får du automatisk 50 % fradrag for brutto pensjonsytelser. Dette gjelder uavhengig av hjemmeboendes inntekt.
Vær oppmerksom på at du juridisk sett vil bli regnet som enslig dersom du flytter på langtidsopphold i institusjon. Dette medfører økonomiske endringer, og som oftest vil pensjonen din øke. En slik økning i inntekten din, vil i de fleste tilfeller også føre til økt egenandel.
Du kan få fradrag for faste og dokumenterte utgifter til bolig. Fradrag blir gitt etter en vurdering av dine økonomiske forhold. Husleie, kommunale utgifter, strøm og hus- og innboforsikring er utgifter du kan få fradrag for.
Vurderingene gjøres ut fra følgende retningslinjer:
Beboer uten hjemmeboende ektefelle
Beboer med hjemmeboende ektefelle
Om du uten å ønske det får plass på dobbeltrom, trekkes det fra et fribeløp på 48.300 kroner i året. Dette gjelder for alle langtids- og korttidsopphold over 60 døgn på dobbeltrom.
Kommunens praksis fra 1. januar 2019 er at forhøyet fribeløp månedlig refunderes med grunnlag i eget vedtak. Utbetaling på bakgrunn av informasjon fra institusjonen skjer måneden etter at oppholdet på dobbeltrom har funnet sted.
Dersom du er under 67 år og kan ha glede og nytte av aktiviteter utover det institusjonen tilbyr, kan du søke om et ekstra fribeløp på 10.000 kroner. Slike søknader blir individuelt vurdert, og du må legge frem legeerklæring som bekrefter nytteverdien.
Dersom du har fått plass på sykehjem, er det viktig at du fyller ut og sender oss dette skjemaet så snart som mulig:
Opplysningsskjema egenandel institusjon
For at vi skal kunne beregne riktig egenandel for oppholdet ditt, trenger vi også dokumentasjon på den økonomiske situasjonen din.
Sammen med skjemaet må du derfor sende oss:
Det siste tilgjengelige skatteoppgjøret ditt har vi tilgang til.
Om du har hjemmeboende ektefelle trenger vi dessuten:
Ektefelle/samboers siste tilgjengelige skatteoppgjøret har vi tilgang til.
Om du ikke kan sende inn opplysningsskjemaet digitalt, finner du det også som et vedlegg nederst på denne siden. Skjemaet kan du sende til adressen under avsnittet “Kontaktinfo", sammen med dokumentasjonen vi nevner over.
Egenandelen for opphold på institusjon, kan bli endret når kommunen får kjennskap til endringer i din personlige økonomi. Det er derfor viktig at du gir oss beskjed hver gang inntekten din eller skatten din endres. Vi vil da kunne fatte et nytt betalingsvedtak
Du kan kontakte oss og ettersende dokumentasjon her
Endring i sivilstatus kan medføre store økonomiske endringer. Det er derfor også viktig at du gir oss beskjed dersom din sivilstatus blir endret.
Vi fatter vedtak om egenandel fremover i tid. Egenandelen bygger derfor på en foreløpig beregning. Når skatteoppgjøret for det aktuelle året er tilgjengelig, gjør vi en kontrollberegning av egenandelen. Denne kontrollberegningen er et etteroppgjør. Viser etteroppgjøret at du har betalt for lite, vil du motta en faktura med restbeløpet. Har du betalt for mye, vil du få et beløp til gode.
Du betaler for oppholdet til og med den dagen det opphører. Etter at oppholdet er slutt, vil det bli foretatt et sluttoppgjør.
Vi gjør oppmerksom på at vi ikke benytter skattemelding ved beregning av etteroppgjør. Skattemelding er en foreløpig beregning, som dermed kan bli endret. Etteroppgjør kan først beregnes når skatteoppgjøret for året vi kontrollberegner er klart. Skatteetaten starter med utsendelse av skatteoppgjør våren påfølgende år.
Dersom du har fått et stort restbeløp etter beregning av etter oppgjøret, er de mest vanlige årsakene:
På langtidsopphold, er beboerrommene møblert med seng og nattbord. Andre møbler må du ha med deg selv. På korttidsopphold er rommene møblert med stol og bord i tillegg til seng og nattbord.
Sykehjemmene har TV på dagligstuer. Ønsker du TV eller radio på rommet, må du ta dette med selv. Sykehjemmet betaler for felles TV-lisens på rommet, men denne dekker kun NRK-kanalene. Ønsker du flere kanaler må du selv bestille og betale for dette. Alle sykehjemmene har trådløst gjestenettverk.
Dersom du har langtidsplass på sykehjem, betaler du en fastsatt egenandel for frisørtjenester. Institusjonen dekker resten. Ordningen omfatter klipp seks ganger per år, vask/legg tolv ganger per år og permanent fire ganger per år.
Har du langtidsplass, betaler du også kun en egenandel for behandling hos fotterapeut. Ordningen omfatter maks fire behandlinger per år.
Prisene for frisør og fotpleier finner du i denne prisoversikten.
Dersom du er på korttidsopphold, betaler du ordinære priser for frisør og fotpleier.
Vedtak om egenandel kan påklages til Statsforvalteren i Vestland. Du som beboer eller verge kan klage. Klagen må være begrunnet og signert, og skal sendes til Etat for vurdering og rehabilitering v/ egenbetalingsgruppen innen 4 uker etter at du har mottatt vedtaket.
Du kan sende klage via dette skjemaet for klage på vedtak, eller til adressen du finner under avsnittet “Kontaktinfo".
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.
Har du spørsmål om egenandel kan du sjekke her om du finner svarene på det du lurer på:
Dersom du har spørsmål angående egenandel eller trenger å sende oss dokumentasjon, kan du kontakte oss via dette kontaktskjemaet.
Du kan også kontakte oss per post eller telefon:
Postadresse:
Egenbetalingsgruppen, Etat for vurdering og rehabilitering
Postboks 7700
5020 BERGEN.
Telefonnummer:
53 03 08 04 (9.00 -14.00 mandag - fredag)