Voksne som på grunn av sykdom eller skade har fått vansker med syn, språk eller tale, kan få hjelp av synspedagoger og logopeder i Avdeling for logopedi og synspedagogikk.

Logopeder gir tjenester til voksne som har fått vansker med språk, tale, kommunikasjon eller svelg, etter skade eller sykdom, og som har behov for habilitering eller rehabilitering.

Logopedene kartlegger utfordringer og behov knyttet til kommunikasjon - og eller svelgvansker.

I behandlingen jobber vi med opptrening, vedlikehold og med tiltak som kan kompensere for vanskene dine.

Hensikten med behandlingen er å hjelpe deg til å utvikle eller gjenvinne viktige funksjoner. Vi har også som målsetning at du skal kunne bedre mulighetene dine for å delta sosialt.

Logopedene følger blant annet opp:

• Språkvansker som afasi, og kognitive kommunikasjonsvansker
  • Talevansker som dysartri og taleapraksi
  • Spise- og svelgevansker

Etter en kartlegging, vurderer vi hvilke tiltak som kan hjelpe deg. Dette kan for eksempel være:

• Opplæring i alternativ og supplerende kommunikasjon
  • Opplæring i nonverbal kommunikasjon
  • Anbefalinger om konsistenstilpasning av mat og drikke

Vi tilbyr råd og veiledning, og jobber både tverrfaglig og i samarbeid med dine pårørende for at du skal kunne oppleve mestring og best mulig livskvalitet.

Oppfølgingen fra oss foregår både individuelt og i gruppe.

Logopeditjenesten er et tilbud for voksne, som etter skade eller sykdom har fått vansker med språk, tale, kommunikasjon eller svelg.

Oppfølgingen fra logoped skjer i forbindelse med habilitering eller rehabilitering.

Hver søker vil bli vurdert individuelt, og følgende grupper blir prioritert:

• Pasienter med hjerneslag og traumatisk hjerneskade
  • Pasienter med nevrologiske sykdommer som blant annet Parkinsons sykdom, ALS, MS og Huntingtons sykdom
  • Psykisk utviklingshemmede
  • Fysisk svekkede eldre, primært pasienter på langtidsopphold på sykehjem

Har du problemer med stamming, taleflyt eller stemmevansker, kan du ta kontakt med fastlegen din for henvisning til privat logoped som kan dekkes gjennom HELFO.

Synspedagoger kartlegger og følger opp voksne som har behov for hjelp etter sykdom eller skade, eller har medfødte synsvansker.

Oppfølgingen skjer i forbindelse med habilitering eller rehabilitering.

Målet med oppfølging fra oss, er å støtte og tilrettelegge for deg med synsutfordringer, slik at du skal kunne fungere mest mulig selvstendig.

Synspedagogene kan bistå med:

• Synspedagogisk utredning
  • -Synstrening
  • Vi hjelper deg med å trene opp synsfunksjonen din, og gir deg også opplæring i hvordan du kan kompensere for synstapet ditt.
  • ­­Opplæring i bruk av digitale hjelpemidler for synshemmede
  • Dette kan dreie seg om opplæring i hjelpemidler eller programmer formidlet av NAV, som daisyspiller eller forstørrende programvare for PC eller Mac. Vi tilbyr også opplæring i hverdagsteknologi for blinde og svaksynte, som smarttelefon og nettbrett.
  • Trening og opplæring i mobilitets- og orienteringsteknikker.
  • Vi hjelper deg til å kunne ferdes ute og inne alene, ved hjelp av ledsager, ved bruk av mobilitetsstokk eller ved bruk av andre hjelpemidler, som gps-og kartteknologi.
  • Opplæring i punktskrift
  • Generell synspedagogisk rådgivning

En viktig del av jobben vår, er å gi deg kunnskap om synsfunksjonen din, og hvilke konsekvenser endret eller nedsatt syn har for deg.

Synspedagog er en tjeneste for voksne som er svaksynte, blinde, eller har fått vansker med synet etter skade eller sykdom. Synpedagogene hjelper deg både i forbindelse med habilitering og rehabilitering.

Synsvansken bør være utredet av øyelege eller optiker før du kommer til oss.

Fyll ut og send inn skjemaet nederst på denne siden. Skjemaet gjelder søknad om oppfølging både hos synspedagog og logoped.

Dersom det er vanskelig for deg å bruke digitalt skjema, er du velkommen til oss i Sandbrogaten 5 for å få hjelp til å søke.

Adresse:

Avdeling for logopedi og synspedagogikk
Enhet for koordinering og rehabilitering
Sandbrogaten 5
5003 Bergen

Dersom du ønsker mer informasjon, kan du ringe oss på telefon: 55 56 51 20, eller sende e-post til: Enhetforkoordineringogrehab@bergen.kommune.no

Tjenesten er gratis.

Bergen kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.

Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.

Søk elektronisk om logoped eller synspedagog