Skal du sende faktura til Bergen kommune, må den følge retningslinjene våre og være i elektronisk handelsformat (EHF) som hovedregel. Det finnes særskilte krav spesifisert nedenfor.
Skal du sende faktura til Bergen kommune, må den følge retningslinjene våre og være i elektronisk handelsformat (EHF) som hovedregel. Det finnes særskilte krav spesifisert nedenfor.
Bergen kommune følger DFØ sine retningslinjer for elektronisk faktura (EHF).
Fra og med 1. januar 2019, kom et nytt obligatorisk EHF-format som er et felles europeisk format gjeldende i hele EU. Dette formatet er i EU kjent som Peppol BIS 3.0, men blir i Norge ofte betegnet som EHF 3.0.
Faktura som bryter retningslinjene våre, regnes ikke som mottatt.
Fakturainnhold skal være i henhold til gjeldende lover og forskrifter på området.
Følgende enheter i kommunen mottar faktura i EHF-formatet:
Fakturaadressen til Bergen kommune er kommunens organisasjonsnummer 964338531 i ELMA for faktura som sendes elektronisk.
Fakturaadresse for Bergen kommune som gjelder bl.a. purringer/inkassokrav:
Navn på bestillende enhet
Bergen kommune
Serviceboks 7880
5020 BERGEN
Bergen kommune har følgende generelle retningslinjer for faktura:
Faktura til Bergen kommune må merkes slik i EHF-formatet:
Ved feil eller manglende fakturareferanse:
Se kommunens side om anskaffelser for veiledning. For anskaffelser som er underlagt anskaffelsesloven vises det også til Forskrift om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser.
Særskilte retningslinjer for avtaleleverandører til Bergen kommune:
Bare faktura fra avtaleleverandør skal til kommunen. Underleverandør fakturerer direkte til avtaleleverandør, som siden fakturerer videre til kommunen etter avtalen.
Er du leverandør og skal sende en faktura til kommunen som gjelder en innbygger som bruker våre tjenester, har vi noen retningslinjer som du må følge.
Klientfaktura er en faktura som er adressert til Bergen kommune, men som gjelder en bestemt klient eller bruker av våre tjenester.
Følgende retningslinjer gjelder for klientfaktura:
Faktura som er adressert/stilt direkte til klient, skal uansett sendes per post til resultatenheten som bestilte tjenesten/varen. Disse fakturaene blir behandlet i kommunens klientsystemer.
Faktura til samarbeidsparter, nevnt særskilt i kontrakt, skal ikke sendes til kommunen. Leverandøren må avklare fakturaadresse og -format med den enkelte samarbeidspart. Utestående ordnes direkte mellom bestillende enhet og leverandøren.
Noen små/mellomstore bedrifter har ikke eget fakturasystem som kan produsere elektronisk faktura direkte. Alternativet er da å registrere faktura i en nettbasert fakturaportal eller via egen nettbank.
Fra 1/1-2024 avviklet kommunen gratis bruk av fakturaportalen (Pagero).
Som leverandør til kommunen kan du fortsatt registrere faktura i denne fakturaportalen eller velge en annen fakturaportal, eller registrere faktura via egen nettbank.
Her finner du en oversikt over Fakturasystemer og enkle fakturaportaler som kan levere Elektronisk handelsformat (EHF)