Det blir sendt ut faktura for kommunale gebyrer og eiendomsskatt 4 ganger pr år. Fakturaen blir produsert og sendt ut ca. 3 uker før forfall. Forfall er 20. februar, 20. mai, 20. august og 20. november. Blir fakturaen betalt for sent, sender vi rentefaktura. Vi beregner forsinkelsesrente etter gjeldende satser. Kommunen tilbyr ikke månedlig faktura for kommunal gebyrer og eiendomsskatt.
Øverst på side 1 på faktura får du opplyst hvilket kvartal, år og eiendom som fakturaen gjelder for. Du finner også informasjon om andel av årsbeløp for eiendomsskatt, vann- og avløpsgebyr og renovasjonsgebyr. Årsgebyr for feie- og tilsyn sendes i sin helhet 1 gang pr. år, vanligvis ved 2. eller 3. kvartalsfaktura.
På samtlige faktura viser vi hvilket kvartal eventuell ekstra tømming av restavfall gjelder for, denne informasjonen sendes også til de som ikke har hatt ekstra tømming i nevnte kvartal da det er standardisert info.
Beløpet på fakturaen er ikke alltid likt fra kvartal til kvartal i løpet av kalenderåret. Har du ekstra tømming av restavfall enkelte kvartal, eller har du et ildsted der feie/-tilsynsgebyr blir fakturert 1 gang pr. år, vil fakturaen noen ganger være høyere.
Du kan se dine faktura på Min side i Bergen kommune. Du må logge inn via ID-porten. Fakturaene finner du under knappen “Kommunale tjenester”. Har du spørsmål om beregning av gebyrene eller beregning av eiendomsskatt, må du kontakte fagetaten som har beregnet avgiften.
Her finner du gebyrsatser for Vann og avløp, Renovasjon, Feie og tilsyn, og grunnlag for beregning av Eiendomsskatt.
Har du spørsmål til betaling eller vil søke om betalingsutsettelse, kontakter du Betalingsservice. Du finner også kontaktinformasjon til fagetatene og Betalingsservice nederst på fakturaen din.
Har du kjøpt eller solgt eiendom, vil vi motta eierskiftemelding om dette fra Kartverket. Vi sender faktura til den som er registrert som eier den dato vi oppdaterer eierforholdet mot Kartverket. I perioden mellom oppdatering og produksjon av faktura kan eierforholdet bli endret, spesielt i juli måned har vi en lengre periode der vi ikke oppdaterer eierforhold.
Har vi sendt faktura til gammel eier og den ikke blir betalt ved forfall, vil kravet blir overført på eierskiftefaktura til ny eier og på ny eier sitt kundenummer og KID referanse.