Har du spørsmål om fakturagrunnlaget – f. eks. hvordan det opprinnelige kravet er beregnet, må du spørre den enkelte fagavdeling. Kontaktinformasjon til fagavdelingen finner du i den fakturaen du opprinnelig fikk.
Er du uenig i kravet eller mener det er feil må du snarest mulig gi oss beskjed, helst skriftlig. Husk å gi oss alle opplysninger og dokumenter som er viktige for å kunne ta stilling til innsigelsen din.
Hvis vi ikke kan ta klagen til til følge, og du fremdeles opprettholder klagen, vil vi kunne sende den til videre til behandling til Forliksrådet eller Husleietvistutvalget.
Dersom du mener at kommunen har handlet i strid med god inkassoskikk, kan du klage til Bergen kommunes klagenemnd.
Det er altså selve handlemåten til kommunen du kan klage på, ikke kravet i seg selv.
Eksempler på handlemåte i strid med god inkassoskikk
Avkreve for høyt inkassosalær
Inndriving av krav som det er fremmet berettigede innsigelser mot
- Iverksetting av inkasso uten at det er sendt et inkassovarsel
- Registrere betalingsanmerkning på et krav det er fremmet berettigede innsigelser mot
- Krenkende personlig oppsøking
- Å oppføre seg truende eller på annen måte utsette skyldner for urimelig påtrykk eller ulempe.
Hvis Bergen kommune har brutt god inkassoskikk, skal du ikke betale inndrivelseskostnader som gebyrer og salær.
Inkassosaker som ikke behandles av klagenemnden
- Dersom du er uenig i at du skylder selve kravet.
- Dersom du mener at regningen er for stor, eller at du ikke skylder pengene du blir avkrevet for i det hele tatt (da må du ta dette direkte opp med den som har sendt deg kravet).
- Dersom saken allerede er brakt inn for de alminnelige domstoler.
- Dersom sakens faktiske sider ikke lar seg avklare gjennom nemndas skriftlige saksbehandling eller tvisten ikke er egnet for behandling i nemnda, kan saken avvises.
Slik klager du
Klage til klagenemnda må være skriftlig. Klagen sendes til
Bergen kommunes klagenemnd
v/ Økonomitjenester - innkreving
Postboks 7700
5020 Bergen
Du må først ha tatt opp saken med innkrevingsavdelingen, og mottatt et endelig avslag på din klage før du kan klage til nemnda. Dokumentasjon for avslaget/klagebehandlingen skal vedlegges klagen.
Alle som deltar i klagebehandlingen har taushetsplikt.
Behandlingen i klagenemnda er kostnadsfri for skyldneren.