Gjennom medvirkning og samarbeid med elevrådet og FAU, har skolen valgt å arbeide med økt bevissthet rundt negativ språkbruk og hvordan elevene kan bruke språket positivt.
Etter en gjennomgang av resultatene fra elevrådets egen undersøkelse av elevmiljøet i forbindelse med kvalitetsoppfølgingsmøtet våren 2024, fikk skolen belyst hvordan ord og negativ språkbruk etableres og utvikles som kultur på trinn og i klasser. Elevene var opptatt av at det er tegn på en språkkultur som er etablert både i skoletiden, på fritiden og hjemme. Videre har temaet språkbruk blant elevene blitt diskutert og arbeidet i det tverrfaglige temaet; folkehelse og livsmestring.
Dårlig språk og stygg språkbruk påvirker elevenes skolemiljø, derfor vil vi sammen ta grep og gjøre enda flere tiltak i det forebyggende arbeidet.
Plan for arbeidet i januar:
- Hilsekampanje 2025 - se egen plan på hvert trinn.
- Redd Barna - diskusjonskort språkbruk! Diskusjonskort og "Gi oss spilleregler!". I klassens time og på hjemmebane.
Vi ønsker foresatte med på laget for at vi skal kunne nå målene om økt språklig bevissthet hos barna. Vær med på å gjøre en felles innsats for ditt barns skolemiljø!
- “Høflige barn og ungdom vinner lettere respekt og møter oftere høflighet tilbake. I noen skolegårder kan stygt språk høres, også blant de minste barna. Dette må både skolen og hjemmet jobbe med”. -Foreldrepulsen.no
Vi ønsker at alle voksne skal reagere når en hører negativ og/eller krenkende ordbruk blant barna og ungdommene.
Tips til hvordan du som foresatt kan bidra:
- Les mer hva Barnevakten sier om dette; https://www.barnevakten.no/stygg-sprakbruk-normaliseres/
- Foreldrepulsen om folkeskikk og språkbruk; https://foreldrepulsen.no/gsarkiv/folkeskikk-og-sprk/
- Er du foreldre på sidelinjen eller som trener for laget? Hva kan fotballaget arbeide med på fritiden? Les her! https://www.fotball.no/kretser/hordaland/samfunn-og-verdier/fair-play/artikkel/2022/forsterket-fokus-pa-sprakbruk-hets-og-diskriminering/
- Vi ønsker en felles praksis der voksne er gode rollemodeller for barna og ungdommene. Foreldre som setter tydelige grenser for hva som er “greit/ikke greit"- og som slår ned på negativ språkbruk og dårlige holdninger.
For at vi skal få til dette sammen, begynner vi med å øve elevene på å møte hverandre på en høflig og inkluderende måte.