Skolelogopeder

Skolelogopedene ved Bergen Voksenopplæring kan benyttes av grunnskoler i Bergen, for å avhjelpe et behov for logopedisk kompetanse.

Skolelogopedene arbeider først og fremst ut mot skoler som ikke har tilsatt logoped.

Som hovedsak arbeider logopedene med elever som ikke har en forventet språkutvikling, men også med elever som har fått skade på språket. Elevene sitt behov for logopedisk undervisning kan variere i lengde og omfang. Hjelpen vil bli gitt som intensiv opplæring i kortere perioder.

Oppfølging fra logopedtjenesten er ikke en individuell rettighet, og Bergen voksenopplæring vurderer og prioriterer meldinger om behov gjennom jevnlige inntaksmøter.

Både kommunale og private grunnskoler kan melde om behov for logopedtjenester fra Bergen voksenopplæring, det er ikke åpent for melding fra privatpersoner. Kommunale skoler vil bli prioritert. Skolene blir fakturert etter hvor mye de bruker denne tjenesten.