Skolens trinnorganisering

Skolens trinnorganisering gir oss stor fleksibilitet og gode muligheter for å variere gruppeinndeling og - størrelse med utgangspunkt pedagogiske vurderinger basert på elevenes behov.

Bønes skole er bygget som en ordinær klasseromskole, men vi  organiserer elevene i trinn. Trinnorganiseringen gir oss stor fleksibilitet og gode muligheter for å variere gruppeinndeling og - størrelse med utgangspunkt pedagogiske vurderinger basert på elevenes behov.

Skolens elever er fordelt på 7 trinn, med ca. 50-60 elever på hvert trinn. Hvert trinn har sitt hjemmeområde og hver elev har sin kontaktlærer. Det er tre/ fire kontaktlærere på trinnet. Lærer- og voksentettheten på trinnet for øvrig vil hovedsakelig variere ut fra elevenes alder.   

Kontaktlærer har et overordnet opplæringsansvar for elevene i sin kontaktlærergruppe, og hovedansvaret for kontakten med hjemmet til elevene i sin gruppe. 

Trinnenes hjemmeområder har 3-4 rom. Elevene har sin faste base i hjemmeområdet, og faste treffpunkter med sin kontaktlærer. 

Rommene på hjemmeområdet er ulikt møblert for å legge til rette for varierte arbeidsformer og fleksible gruppestørrelser. 

Målet med trinnorganiseringen er 
 - tilpasset opplæring og sosial inkludering
- elles opplæringsansvar for alle elever
- god ressursutnyttelse av alle læringsressurser (folk, tid og rom)

En læringsøkt med fleksibel organisering kan illustreres gjennom figuren nedenfor. 

Skjematisk framstilling av et hjemmeområde
 
Bilde:  

Figuren viser et hjemmeområde med tre rom med til sammen 50 elever og fire lærere/fagarbeidere.

I rommet til venstre er det 6 elever og en lærer ved det runde bordet. Her kommer lærer tett på en liten gruppe elever gjennom veiledet læring. I veiledet læring jobber vi særlig med lesing, regning, engelsk.

I rommet i midten er det 16 elever, to lærere /en lærer og en fagarbeider. Elevene sitter i grupper, og man har stasjonsundervisning med en lærerstyrt stasjon. Det er ulike oppgaver innenfor sammen tema på hvert av bordene, og elvene rullerer fra stasjon til stasjon etter et bestemt mønster.

I rommet til venstre er det 28 elever og en lærer. Her jobber elevene mer selvstendig med kjent lærestoff gjennom kjente oppgavetyper.

Vi jobber hele tiden for å videreutvikle skolens trinnorganisering til beste for elevens trivsel, læring og utvikling.