Psykososialt barnehagemiljø
Alle barn har rett på et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø (Barnehageloven). Det betyr at barnehagen skal jobbe forebyggende for å skape et varmt og inkluderende fellesskap, og at ansatte skal gripe inn hvis et barn i barnehagen utsettes for krenkelser.
For å sikre at alle barn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø har barnehagen plikt til å:
- følge med
- melde ifra
- undersøke
- sette inn egnede tiltak
Arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet ligger til grunn for alt vi gjør i barnehagen. Dette gjelder både i samspill med barna, i samarbeid med foreldre og blant ansatte. Det psykososiale barnehagemiljøet er tema på foreldremøte, foreldresamtaler og i Samarbeidsutvalget hvert år.
Læringsmiljøprosjektet
Gyldenpris barnehage deltar i et nasjonalt prosjekt som nettopp har som hovedmål og fremme et trygt og godt barnehagemiljø. I barnehagen vår jobber vi aktivt for å forhindre mistrivsel, krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Personalet i barnehagen deltar på samlinger og veiledes gjennom gjennom hele prosjektperioden som varer i to år (2023-2025).
Sentrale tema i prosjektet er:
- Forebygge, avdekke og håndtere mistrivsel og andre krenkelser
- Fremme og utvikle trygge og gode barnehage - og skolemiljø
- Regelverkskompetanse
- Organisasjonsutvikling og ledelse
- Bygge positive kulturer
Usikker på om barnet trives i barnehagen?
Det kan være både vondt og vanskelig når foreldre opplever at barnehagemiljøet ikke er trygt og godt for barnet. Om du som forelder er usikker på om ditt barn trives i barnehagen, må du ta det opp med de ansatte. Her kan du lese mer om barnehagens ansvar for barnehagemiljøet.