Lese- og skriveopplæringen:
- Elevene lærer store og små bokstaver parallelt
- Vi har hurtig bokstavinnlæring på 1. trinn (1-2 bokstaver pr uke)
- Vi bruker skolens lese- og skriveplan, som redigeres jevnlig
- Vi bruker Bergen kommune sine progresjonsbeskrivelser i lesing, skriving og regning – med skolens utfyllende tillegg.
- Veiledningene til kartleggingsprøvene (u.dir) er i aktiv bruk.
- Skrive bokstaver
- Finne lyder i ord
- Stave ord
- Lese ord
- Å lese er å forstå
- Elever som er i fare for å henge etter, blir ekstra fulgt opp.
- Tilpasset opplæring
- Elevene skriver egne tekster
- Vi buker konkreter
- Elevene leker med rim og rytme
- Elevene øver på å forme bokstaver og tall motorisk
- Vi bruker bl.a stasjonsundervisning og uteskole som metoder
- Veiledet lesing brukes i leseopplæringen.
- Elevene er aktive brukere av skolebiblioteket.
Regning
- Tall og tallforståelse
- Vi bruker Bergen kommune sine progresjonsbeskrivelser, med egne tilpasninger.
- Veiledningene til kartleggingsprøvene (u.dir) er i aktiv bruk.
- Vi bearbeider resultatene fra kartleggingsprøvene, og lar det være utgangspunkt for videre arbeid.
- Tall og tallforståelse
- Tall og tallrekke
- Telling og tallbegrep
- Regnestrategier
- Vi bruker konkreter
- Aktiviteten er tilpasset målet.
- Elever som er i fare for å henge etter, blir ekstra fulgt opp.
- Vi bruker bl.a stasjonsundervisning og uteskole som metoder