Dette er kjerneverdier som er viktige for måten vi arbeider på. Ved å betrakte alle som superhelter, både barn, foreldre og personale, sier vi at vår holdning til hverandre er at vi alle har vår kraft, noe vi er flinke til eller har anlegg for. Vi viser også respekt for det unike hos hver enkelt.
Vårt hovedmål:
Vi vil at hvert enkelt barn skal utvikle sunn selvfølelse, ha tro på seg selv, utvikle ansvarsfølelse og god sosial kompetanse.
Vårt læringssyn:
- Vi har tiltro til at barnet helt fra fødselen av er kompetent til samspill og læring.
- Barn lærer hele tiden, både gjennom observasjon og aktiv deltakelse.
- Læring skjer i samspill med andre barn og med anerkjennende og positive voksne.
Innhold og struktur:
- Personalet jobber etter ICDP-metoden. Denne metoden fokuserer på det positive samspillet mellom barn og voksen.
- Arbeidet med hovedfokus på de ulike fagområdene følger et fast årshjul.
- Faste tradisjoner i barnehagen, forbundet med fester, høytider og årstider gir grunnlag for tradisjoner som føres videre fra år til år.
- Førskolegruppe
- Barna får medvirke ved at voksne lytter, er observante og viser respekt for deres utspill. Barna er også med å påvirke og evaluere barnehagens innhold.
- Samarbeid på tvers av avdelingene.
- Fast dagsrytme.
Dette er vi stolte av:
- Masse lek, humor og glede i hverdagen.
- Positivt personalsamarbeid.
- Hele personalet arbeider etter ICDP-metoden.
- Personalet har en bevisst holdning til språkstimulering. Vi bruker bl.a. Språksprell, Snakkepakken, Grønne tanker - Glade barn, og TRAS - Tidlig Registrering av Språk (ved behov).
- Vi er en del av utdanningsforløpet til gode barnehagemedarbeidere (samarbeider med ulike utdanningsinstitusjoner).
- Vi har bare 4 avdelinger. Dette gir nærhet til alle barn og foreldre.
- Hver avdeling har flere rom. Det gir gode muligheter for gruppedeling og beskyttelse av leken.
- Variert og utfordrende uteområde.
- Gode resultater fra brukerundersøkelsen.
- Vi tilbyr noen år foreldregrupper med ICDP som tema.
Vedlegg