En hånd å holde i
En hånd å holde i
Bilde: Personalet i Leaparken barnehage

Sammen om et trygt og godt barnehagemiljø

Barnehagelovens kapittel 8 beskriver barns rett til et trygt og godt barnehagemiljø. Barnehagen jobbe strukturert for å forebygge, håndtere og løse situasjoner der barn opplever utrygghet.

Mobbing

Mobbing kan starte allerede i barnehagen og forskning viser en sammenheng mellom frafall i videregående opplæring og mobbing i barnehagen og i grunnskolen. Mobbing skjer mellom enkeltbarn og mellom grupper av barn, men en viktig erkjennelse er at mobbing også skjer mellom voksne og at voksne mobber barn. 

Mobbing og krenkelser kan sette både fysiske og psykiske spor, den kan få alvorlige og langvarige konsekvenser, og øker risikoen for et bredt spekter av helseproblemer, fravær og dårligere skoleprestasjoner. Selv om mobbingen stopper kan de som er utsatt for mobbing slite med konsekvenser av mobbingen i mange år etterpå, og den som blir utsatt for mobbing kan få varige psykologiske sår som hemmer livsglede og livsutfoldelse. 

Det er vondt å være foreldre og oppleve at barnet sitt blir mobbet eller at det utøver mobbeadferd, og det er viktig at vi står sammen om å ha en lav terskel for å melde fra om bekymring. Barnehagen har en profesjonell rolle og et juridisk ansvar for at barn og foreldre skal oppleve at de blir lyttet til, tatt på alvor og får hjelp i saker som handler om mobbing og krenkelser.  

Dersom ansatte ser eller får høre om at barn ikke opplever å ha et trygt og godt barnehagemiljø skal barnehagens styrer varsles. Styrer skal sammen med pedagogisk leder, barnets foreldre og/eller barnehagens ressursteam utarbeide en aktivitetsplan som beskriver:
a) hvilke problemer tiltakene skal løse
b) hvilke tiltak barnehagen har planlagt
c) når tiltakene skal gjennomføres
d) hvem som skal gjennomføre tiltakene
e) når tiltakene skal evalueres

Forebygging

Barnehagen arbeider helhetlig og systematisk for å fremme inkludering og forebygge mot at sosiale prosesser kommer på avveie. 

En trygg tilknytning – er en beskyttelsesfaktor for barnet. De vet at de kan søke trøst, hjelp og fortelle hvis noe er galt. Når barn går mellom team har de alltid med seg en trygg voksen.

Sosial kompetanse – barn får mengdetrening i å være sammen med andre. I barnas samspill med jevnaldrende har vi fokus på ar barna lærer;
å spørre om hjelp
å vente på tur
å hevde og begrunne meningene sine, 
men også å se en situasjon fra flere sider for så å belite seg
å forstå og å regulere følelsene sine
å sette egne grenser og respektere andre sine grenser 

Bestevenn eller lekekamerat - Når vi blir for opptatt av å fremme bestevennskap mellom noen få setter vi, uten å mene det vondt, noen på utsiden. Vi er opptatt av at barn skal få lov til å bygge vennskap, men vel så viktig er det at de skal oppleve å leke eller delta i ulike aktiviteter med andre enn vennene sine. Det å kunne ha lekekamerater gir barna nyttige erfaringer i å samarbeide med andre enn akkurat den som er bestevennen. Ikke alle barn opplever å få en bestevenn i barnehagen. For veldig mange kommer det i skolealder. 

Inkluderende lekemiljø - Vi er opptatt av å gi barna felles lekereferanser slik at barna ikke må ha sett et spesielt program, eie en bestemt type leke eller utstyr for å få være med på leken. Barn som har tilgang til ulikt lekemateriale og et stimulerende miljø kommer lettere i aktivitet. Barn som deltar i det de selv opplever som meningsfull lek eller aktiviteter opplever tilhørighet og vil lettere kunne inkludere andre. 

Gode samarbeidsklima - Når ting er bra mellom de store menneskene er det bra for de små. Vi opplever å ha et godt arbeidsmiljø i barnehagen vår, og arbeider systematisk for å bevare dette. Den rulleringen vi har av ansatte mellom teamene bidrar til at vi blir bedre kjent med både hverandre og barn på tvers av team.  Vi er også opptatt av å ha et godt samarbeid med barnas foresatte. Når barn ser og hører at deres viktigste mennesker snakker fint til, og godt om, hverandre fremmer det trygghet hos barnet. Barnehagen har faste samtaler med foresatte der vi snakker om barns trivsel, trygghet og generelle utvikling, og foresatte kan når som helst be om en samtale dersom det oppleves behov for det. 

Rollemodeller - barnas foresatte har en viktig rolle i arbeidet for å fremme inkludering og forebygge mobbing. Barnehagens foresatte er opptatt av at de selv kan bidra til dette gjennom å;
-være et forbilde - å være bevisst på hva en kommenterer, og hvordan en snakker om andre barn, ansatte eller foreldre hjemme
-være forberedt når barn forteller ting hjemme
-våge å ta opp vanskelige tema
-ta ansvar for å si i fra dersom egne barn forteller noe hjemme
-ansvar for å ikke blåse opp/gjøre ting større enn de er, være i god dialog med de ansatte
-ta ansvar for å være tilstede rundt barna 
-gå videre med ting man observerer, ta opp ting med de ansatte, ikke med andre foreldre
-generelt ha en åpen kommunikasjon med barnehagen, både om positive og negative ting
-huske på at også egne barn kan handle på en ikke positiv måte/ha utfordringer i samspill med andre
-jobbe for å bli kjent med de andre barna, si hei, vite hvem de er

Sammen er vi laget rundt barna, som kan støtte og utfordre når de navigerer i komplekse samspill og relasjoner som utvikler seg i barnehageårene. Den innsatsen vi gjør sammen har avgjørende betydning for barnas fysiske og psykiske helse i dag og i fremtiden.