Viktigere enn å høre er å bli hørt og høre til
Barn med hørselshemming har ulike språklige behov og forutsetninger. I Sædalen barnehage blir barna møtt med et visuelt språk, enten norsk med tegnstøtte eller norsk tegnspråk. Flere av de ansatte snakker norsk tegnspråk flytende, mens andre er i gang med tegnspråkutdanning. Positive forbilder og det å kunne identifisere seg med andre, gir grobunn for god selvfølelse, følelse av tilhørighet og positiv utvikling av egen identitet.
De ansatte er godt kjent med bruk av ASK (Alternativ Supplerende Kommunikasjon), og barnehagen bruker dagtavler og konkreter i den daglige kommunikasjonen med barna.
Sædalen barnehage legger til rette for at alle barn utvikler potensialet sitt og lærer å kommunisere uanstrengt. Å forstå og bli forstått er viktig for å delta i lek og samspill.
Fysisk tilrettelegging
Barn med hørselshemming har ulik grad av hørselsrest. For å utnytte hørselsresten best mulig jobber barnehagen for å minimere unødvendig støy, også visuell støy. Alle avdelingene har nye støydempende lydplater på veggene, og bordene har støydempende overflater. Dette bidrar til å gi betre lytteforhold og ro. Barn som kommuniserer med norsk tegnspråk eller norsk med tegnstøtte har behov for å se tegn, munn- og ansiktsbevegelser. Barnehagen er tilrettelagt med god belysning, og de ansatte er også bevisste på lys og blendingsforhold.
Samarbeid
Sædalen barnehage jobber kontinuerlig med å styrke kunnskap og kompetanse på hørselshemming, døves kultur og tegnspråk. Barnehagen samarbeider derfor med Nattland skole som er tilrettelagt for hørselshemmede og med Statped.
Kontakt
For mer informasjon ta gjerne kontakt med Styrer Inger Karin Warberg Telefon: 974 22 084
E-post: inger.warberg@ bergen.kommune.no
Spesialpedagog Cathrine Evensen Telefon: 408 15 820
E-post: cathrine.evensen@bergen.kommune.no
Last ned denne teksten som PDF-fil: