Les planen: Spør oss! Strategi for inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Planen har tre mål
- Voksne må lytte til barn og ta dem på alvor
- Voksne må passe på at alle kan delta
- Voksne må hjelpe barn som ikke har det bra
Målene signaliserer hva som er bærende prinsipper i strategiene: Det er alltid de voksne som har ansvar for å legge til rette for at alle får oppleve å leke, lære, utvikle seg og mestre. De voksnes fokus må være på leke- og læringsmiljøet i barnehagen og skolen og den pedagogiske praksisen der, ikke bare på de utfordringene barn og unge kan ha.
Voksne må lytte til barn og ta dem på alvor
At voksne må lytte til barn og ta dem på alvor har vært et sterkt og tydelig råd fra barn og unge vi har vært i kontakt med underveis i planarbeidet. Vi vil derfor styrke barn og unges medvirkning både på individnivå og på systemnivå. Å lytte til barn og unge, ta dem med på råd og etablere et tillitsfullt og godt samarbeid, er grunnleggende for at barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging skal få realisert sitt potensiale for læring og utvikling.
Voksne må passe på at alle kan delta
At alle kan delta betyr at alle barn og unge skal oppleve å være inkluderte, kjenne seg trygge, være en verdifull del av fellesskapet og bli godtatt som de er. Å møte, og å delta i et mangfold, er en styrke. For at alle skal kunne delta vil vi styrke kompetanse og kultur for tidlig innsats i barnehagene og skolene våre. Samtidig skal også barn og unge møte tydelige og positive forventninger til hva de kan lære både faglig og sosialt, og få hjelp til å håndtere både medgang og motgang.
Voksne må hjelpe barn som ikke har det bra
For å hjelpe barn og unge som trenger det, vil vi styrke laget rundt barna både med å øke kompetansen innad i den enkelte barnehage og skole, men også ved å legge til rette for at støttesystemet vårt er hensiktsmessig organisert slik at alle skal få den hjelpen de trenger. Vi vil også bygge sterke lag i samarbeid med andre etater og forvaltningsnivåer slik at barn og unge får hjelp når de har behov for det. Det betyr at de ulike hjelpesystemene i kommunen må arbeide sammen og utvikle felles arbeidsformer.
LES OGSÅ HANDLINGSPLANEN (VEDTATT I BYSTYRET JUNI 2023):
Spør oss! Handlingsplan for inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO