B- 1 Bergen 01.06.2018 

 

ULRIKEN TAUBANE: SØKNAD OM DISPENSASJON FRA PLANKRAV 

I FORBINDELSE MED SØKNAD OM RAMMETILLATELSE 

Eiendom: 

Gnr.161 Bnr.730 , Bergen 

Adresse: 

Byfjellene 19 

Tiltakshaver: 

Ulriken taubaneselskap AS 

Gjeldende plangrunnlag og forhold til gjeldende planer 

KPA 2010- 2021: 

Arealformål: Landbruk- natur og friluftsliv 

Hensynssoner: Friluftsliv Byfjell, landskap 1km buffer rundt inngrepsfri natur, 
Nedslagsfelt drikkevann, Landbruk,- natur og fritid. 

REGULERINGSPLAN 

Bergenhus/ Årstad, Haukelandsbakken 10, 17, Markusplassen og vei over 
Ulriksdal. Plannr:10970000 

Området for nedre stasjon er i plankart vist med arealformål: Bolig og veier. 

Øvre Stasjon og trase for wire og master er uregulert 

Rammesøknad: 

Forestående rammesøknad omfatter følgende meldingspliktige tiltak: 

Nedre stasjon: 

Det søkes om rammetillatelse for teknisk oppgradering av taubaneanlegg. 
Eksisterende maskineri og drivverk skal erstattet med nytt. Det skal 
etableres ny utgang i forbindelse med avstigning fra kabinene. 

Vogner, master og bærewire: 

Det søkes om rammetillatelse for rivning av 4 eksisterende master og 
oppføring av 3 nye master med ny plassering langs eksisterende trase/ nye 
bærewire. Gamle vogner (kabiner) blir erstattet. 

Øvre stasjon: 

Det søkes om rammetillatelse for teknisk oppgradering av taubaneanlegg. 
Eksisterende maskineri og drivverk skal erstattet med nytt. Det skal 
etableres ny utgang i forbindelse med avstigning fra kabinene. Taket heves 
for tilrettelegging av nytt drivverk og for å muliggjøre trinnfri tilkomst. 
Stasjonen får et nytt fasadeuttrykk. Byggets plassering i plan blir som før 
ombygging. 

Dispensasjon fra: PBL § 12-1 plankrav 

Hensynet bak plankravet i pkt. 1 er at kommunen skal sikre en forsvarlig og 
gjennomtenkt utvikling av arealutnyttelsen i et område. En bestemmelse om 
plankrav gir styring med den samlede arealutnyttelsen og arealbruken i 
byggeområdet. 

Utarbeidelse av en reguleringsplan er ment å sikre at saken opplyses 
forsvarlig, og blant annet få frem konsekvensene en tillatelse kan innebære 
for utviklingen i området. De berørte interesser, herunder konsekvensene for 
naboer og omkringliggende miljø, vil ved utarbeidelse av plan bli vurdert i et 
helhetsperspektiv. Generelt er det derfor vurdert som viktig at det enkelte 
tiltak sees i en større sammenheng, for å sikre en best mulig utnyttelse av et 
område. Det omsøkte tiltaket befinner seg innenfor hensynsone friluftsliv – 


byfjellene, som har følgende retningslinjer, jf. kommuneplanen § 27.3.2: Innenfor 
byfjellsgrensen skal naturkvaliteter og områdets verdi for friluftsliv, biologisk mangfold, 
kulturminner, landbruk og drikkevannsforsyning ivaretas på lang sikt. De respektive 
forvaltningsplanene, sammen med kommuneplanens LNF-status for arealene, skal 
legges til grunn for arealforvaltningen. Videre er det bystyret som har myndighet å 
innvilge dispensasjon fra kommuneplanens bestemmelser innenfor byfjellene, jf. 
bestemmelse i kommuneplanen § 27.3.2.: Myndighetene til å gi dispensasjon fra 
kommuneplanen innenfor byfjellsgrensen legges til bystyret. 

Vi begrunner søknad om dispensasjon som følgende: 

Etter pbl § 1-1 skal loven fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, 
samfunnet og fremtidige generasjoner. Vi legger til grunn at søknaden fremmer 
hensynene i lovens formålsbestemmelse. 

Baneanlegget er gammelt og teknologien er utdatert og slitt. Samtidig har Ulriken 
blitt en stadig mer populær destinasjon for både besøkende og fastboende, noe 
som har resultert en økende trafikk. En ny bane vil ivareta fremtidige behov med 
henblikk på trygghet, kapasitet og tilgjengelighet. 

Fordelene ved å dispensere fra kommuneplanen sine bestemmelser vurderes særlig 
opp mot følgende: 

Sikkerhetsmessige hensyn knyttet til anlegget, da banen blir oppgradert med den 
nyeste teknologi innen taubanedrift, noe som medfører økt trygghet for både ansatte 
og passasjerer. 

Økt tilgjengelighet, både med henblikk på terskelfri adkomst og muligheter for drift på 
dager med vind og dårlig vær. 

Tiltaket bidrar til en forskjønnelse. De omsøkte fasader på øvre stasjon underordner 
seg områdets palett, men fremstår samtidig ikonisk med et uttrykk fra samtiden. 

Området er godt tilrettelagt for friluftsliv. Det omsøkte tiltaket vil ikke innebære endret 
bruk av omradet, men vil bidra til en økt tilgjengelighet, og vil virke stimulerende på 
folkehelse og reiseliv for hele regionen. Vi kan ikke se at hensynet bak 
kommuneplanens disponering av omradet til LNFområde 
blir vesentlig tilsidesatt. 

Videre når det gjelder hensyn knyttet til landbruk, er ikke dette et område knyttet til 
spesielt aktiv landbruksdrift. Øvre stasjon er innenfor nedslagsfelt for drikkevannskilde. 
Ulempene vil være inngrep i naturen, og ulemper knyttet til forurensing i 
anleggsperioden. Arbeidene medfører fjerning av deler av eksisterende betongvegger 
inne i øvre stasjon. Stasjonen ligger på vestlig side av rygg som skiller nedslagsfelt mot 
drikkevannet i Isdalen. Slik vi vurderer det vil anleggsvirksomheten være av en slik art 
at det ikke vil være fare for forurensing til vassdrag. Det vil gjennomføres risiko- og 
miljøanalyse for anlegget under anleggsperioden 

Tiltaket vurderes til ikke å vesentlig tilsidesette de hensyn bestemmelsene skal ivareta. 

Ved a gi dispensasjon til omsøkt tiltak vii man sikre fremtidig bruk av området som 
et av byens desidert viktigste destinasjons- og rekreasjonsområde. Vi mener at 
fordelene ved å gi dispensasjon er i dette tilfellet klart større enn ulempene 
etter en samlet vurdering. 

 

Med Vennlig Hilsen 

 

En Til En Arkitekter AS 

Arvid Bjerkestrand