B- 1 Bergen 01.06.2018 ULRIKEN TAUBANE: SØKNAD OM DISPENSASJON FRA PLANKRAV I FORBINDELSE MED SØKNAD OM RAMMETILLATELSE Eiendom: Gnr.161 Bnr.730 , Bergen Adresse: Byfjellene 19 Tiltakshaver: Ulriken taubaneselskap AS Gjeldende plangrunnlag og forhold til gjeldende planer KPA 2010- 2021: Arealformål: Landbruk- natur og friluftsliv Hensynssoner: Friluftsliv Byfjell, landskap 1km buffer rundt inngrepsfri natur, Nedslagsfelt drikkevann, Landbruk,- natur og fritid. REGULERINGSPLAN Bergenhus/ Årstad, Haukelandsbakken 10, 17, Markusplassen og vei over Ulriksdal. Plannr:10970000 Området for nedre stasjon er i plankart vist med arealformål: Bolig og veier. Øvre Stasjon og trase for wire og master er uregulert Rammesøknad: Forestående rammesøknad omfatter følgende meldingspliktige tiltak: Nedre stasjon: Det søkes om rammetillatelse for teknisk oppgradering av taubaneanlegg. Eksisterende maskineri og drivverk skal erstattet med nytt. Det skal etableres ny utgang i forbindelse med avstigning fra kabinene. Vogner, master og bærewire: Det søkes om rammetillatelse for rivning av 4 eksisterende master og oppføring av 3 nye master med ny plassering langs eksisterende trase/ nye bærewire. Gamle vogner (kabiner) blir erstattet. Øvre stasjon: Det søkes om rammetillatelse for teknisk oppgradering av taubaneanlegg. Eksisterende maskineri og drivverk skal erstattet med nytt. Det skal etableres ny utgang i forbindelse med avstigning fra kabinene. Taket heves for tilrettelegging av nytt drivverk og for å muliggjøre trinnfri tilkomst. Stasjonen får et nytt fasadeuttrykk. Byggets plassering i plan blir som før ombygging. Dispensasjon fra: PBL § 12-1 plankrav Hensynet bak plankravet i pkt. 1 er at kommunen skal sikre en forsvarlig og gjennomtenkt utvikling av arealutnyttelsen i et område. En bestemmelse om plankrav gir styring med den samlede arealutnyttelsen og arealbruken i byggeområdet. Utarbeidelse av en reguleringsplan er ment å sikre at saken opplyses forsvarlig, og blant annet få frem konsekvensene en tillatelse kan innebære for utviklingen i området. De berørte interesser, herunder konsekvensene for naboer og omkringliggende miljø, vil ved utarbeidelse av plan bli vurdert i et helhetsperspektiv. Generelt er det derfor vurdert som viktig at det enkelte tiltak sees i en større sammenheng, for å sikre en best mulig utnyttelse av et område. Det omsøkte tiltaket befinner seg innenfor hensynsone friluftsliv – byfjellene, som har følgende retningslinjer, jf. kommuneplanen § 27.3.2: Innenfor byfjellsgrensen skal naturkvaliteter og områdets verdi for friluftsliv, biologisk mangfold, kulturminner, landbruk og drikkevannsforsyning ivaretas på lang sikt. De respektive forvaltningsplanene, sammen med kommuneplanens LNF-status for arealene, skal legges til grunn for arealforvaltningen. Videre er det bystyret som har myndighet å innvilge dispensasjon fra kommuneplanens bestemmelser innenfor byfjellene, jf. bestemmelse i kommuneplanen § 27.3.2.: Myndighetene til å gi dispensasjon fra kommuneplanen innenfor byfjellsgrensen legges til bystyret. Vi begrunner søknad om dispensasjon som følgende: Etter pbl § 1-1 skal loven fremme bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Vi legger til grunn at søknaden fremmer hensynene i lovens formålsbestemmelse. Baneanlegget er gammelt og teknologien er utdatert og slitt. Samtidig har Ulriken blitt en stadig mer populær destinasjon for både besøkende og fastboende, noe som har resultert en økende trafikk. En ny bane vil ivareta fremtidige behov med henblikk på trygghet, kapasitet og tilgjengelighet. Fordelene ved å dispensere fra kommuneplanen sine bestemmelser vurderes særlig opp mot følgende: Sikkerhetsmessige hensyn knyttet til anlegget, da banen blir oppgradert med den nyeste teknologi innen taubanedrift, noe som medfører økt trygghet for både ansatte og passasjerer. Økt tilgjengelighet, både med henblikk på terskelfri adkomst og muligheter for drift på dager med vind og dårlig vær. Tiltaket bidrar til en forskjønnelse. De omsøkte fasader på øvre stasjon underordner seg områdets palett, men fremstår samtidig ikonisk med et uttrykk fra samtiden. Området er godt tilrettelagt for friluftsliv. Det omsøkte tiltaket vil ikke innebære endret bruk av omradet, men vil bidra til en økt tilgjengelighet, og vil virke stimulerende på folkehelse og reiseliv for hele regionen. Vi kan ikke se at hensynet bak kommuneplanens disponering av omradet til LNFområde blir vesentlig tilsidesatt. Videre når det gjelder hensyn knyttet til landbruk, er ikke dette et område knyttet til spesielt aktiv landbruksdrift. Øvre stasjon er innenfor nedslagsfelt for drikkevannskilde. Ulempene vil være inngrep i naturen, og ulemper knyttet til forurensing i anleggsperioden. Arbeidene medfører fjerning av deler av eksisterende betongvegger inne i øvre stasjon. Stasjonen ligger på vestlig side av rygg som skiller nedslagsfelt mot drikkevannet i Isdalen. Slik vi vurderer det vil anleggsvirksomheten være av en slik art at det ikke vil være fare for forurensing til vassdrag. Det vil gjennomføres risiko- og miljøanalyse for anlegget under anleggsperioden Tiltaket vurderes til ikke å vesentlig tilsidesette de hensyn bestemmelsene skal ivareta. Ved a gi dispensasjon til omsøkt tiltak vii man sikre fremtidig bruk av området som et av byens desidert viktigste destinasjons- og rekreasjonsområde. Vi mener at fordelene ved å gi dispensasjon er i dette tilfellet klart større enn ulempene etter en samlet vurdering. Med Vennlig Hilsen En Til En Arkitekter AS Arvid Bjerkestrand