- Kvalitetsutviklingsplanen er det viktigste dokumentet for innholdet i kommunens barnehager. Det er spesielt gledelig å se hvordan medvirkning fra barn, foreldre, ansatte og aktører fra barnehagefeltet har bidratt til at vi sammen har utarbeidet en praksisnær og godt forankret kvalitetsutviklingsplan, sier Daniel Hägglund, byråd for barnehage og skole.
Tydelig og konkret plan
Et trygt og godt barnehagemiljø er en forutsetning for barns trivsel. Bergen kommune arbeider for at alle barn skal ha en trygg og god barnehagehverdag preget av lek, læring, utforsking og mestringsopplevelser.
I bergensbarnehagen skal barna utvikle ferdigheter de trenger for å mestre livet.
Kvalitetsutviklingsplanen gir tydelige føringer for arbeidet i bergensbarnehagen. Planen skal være et verktøy for at personalet skal arbeide sammen for å innfri mål og strategier gjennom god praksis, og at dette skal komme til uttrykk i barnas hverdag.
Planen bruker ‘bergensbarnehagen’ om de kommunale barnehagene som utgjør rundt 40 prosent av barnehagene i Bergen.
"Vi oppdager verden sammen"
Den nye visjonen for bergensbarnehagen, "Vi oppdager verden sammen", viser til viktigheten av at alle er en del av et felleskap. Verdiene, varme – trygghet – undring – glede skal støtte opp under visjonen.
Fire satsinger: livsmestring, lek, språk og medvirkning
De fire satsingsområdene i planen er livsmestring, lek, språk og medvirkning.
LIVSMESTRING betyr at barn i bergensbarnehagen utvikler robusthet i et miljø preget av trygghet, glede og mestringsopplevelser. De skal oppleve utfordringer, lære å håndtere motgang og å akseptere at de selv er gode nok, uavhengig av hva de mestrer.
I bergensbarnehagen er LEKEN et grunnlag for trivsel, glede og utvikling. Lek har en egenverdi, og gjennom lek tilegner barna seg kunnskaper i samspill med andre.
Også SPRÅK er et av satsingsområdene, og evnen til å bruke språket er avgjørende for læring, sosiale relasjoner og vennskap. I bergensbarnehagen utvikles barnas språk i lek og fellesskap, og det er derfor avgjørende med et godt og rikt språkmiljø og varierte språkaktiviteter.
Sist, men ikke minst, peker planen på at barn i bergensbarnehagen skal få MEDVIRKE. Barnas behov og forutsetninger skal gjenspeiles i lek og aktiviteter. De skal erfare at deres ytringer blir lyttet til, å få delta i demokratiske prosesser og at de er betydningsfulle bidragsytere i felleskapet.
Skal være et verktøy i hverdagen
Byrådet vil at kvalitetsutviklingsplanen skal være et verktøy for personalet i det daglige arbeidet i barnehagen. Det er derfor utarbeidet kjennetegn på god praksis for arbeidet med hvert av satsingsområdene.
Mange har bidratt
Planen er resultat av god og bred medvirkning og involvering. Både barnehagebarn, foreldre og ansatte i bergensbarnehagen har på ulike måter bidratt med innspill til planen.
Planen har vært på offentlig høring og mange av høringsinnspillene førte til endringer i planen.
Byrådet skal behandle saken 31. oktober, før den skal videre til behandling i utvalg og bystyret.
Les forslaget til kvalitetsutviklingsplanen for bergensbarnehagene
LES OGSÅ: Les sakene fra byrådet 31. oktober