Tilstandsrapporten inneholder informasjon om blant annet antall elever og lærere, resultater fra elevundersøkelsen og nasjonale prøver, karakterer, grunnskolepoeng og fravær. I tillegg viser rapporten tall over vold og trusler, antall elever med spesialundervisning og antall elever i forsterket avdeling. Rapporten gjelder skoleåret 2023/24.
- Tilstandsrapporten viser en nedgang i elevenes oppfatning av skole- og læringsmiljøet, og tallene fra Elevundersøkelsen viser en rapportert økning i mobbetall både nasjonalt og i Bergen. Dette er en utvikling som byrådet ønsker å snu. For å styrke det forebyggende arbeidet har byrådet allerede iverksatt tiltak, blant annet ved å ansette flere miljøarbeidere i bergensskolen som aktivt skal bidra til å skape et tryggere og bedre skolemiljø, sier Daniel Hägglund, byråd for barnehage og skole.
Nasjonale prøver og karakter
Karakterene i bergensskolen ligger over det nasjonale snittet i 2023/24 i nesten alle fag, både i standpunkt- og eksamenskarakterer. Gjennomsnittsresultatene på nasjonale prøver har holdt seg ganske jevnt de siste årene i Bergen. Likevel viser statistikken en utvikling med færre elever på de øverste mestringsnivåene i flere fag, både for 5. trinn og 8. trinn.
Mobbing
Mobbetallene har gått kraftig opp siden i fjor både i Bergen og resten av landet. Antallet elever i Bergen som opplever mobbing, har særlig økt blant elever på 10. trinn, men også på 7. trinn.
Elevundersøkelsen
Resultater fra årets elevundersøkelse viser en nedgang i hele landet på de fleste indikatorene. Det som elevene på 7. trinn i bergensskolen er mest fornøyd med, er ‘støtte fra lærer’. På 10. trinn rangerer elevene både ‘støtte fra lærer’ og ‘mestring’ høyest.
7. trinn skårer gjennomsnittlig høyere enn 10. trinn på alle indikatorene i Elevundersøkelsen.
Grunnskolepoeng
Grunnskolepoengene i Bergen har gått noe ned siden 2022/23, men ligger likevel over gjennomsnittet for Vestland fylke og nasjonalt. Grunnskolepoeng er en samlet poengsum beregnet ut fra alle standpunkt- og eksamenskarakterer.
Grunnskolepoengene økte vesentlig i årene med pandemi sammenlignet med årene før, noe som trolig skyldes en kombinasjon av avlyste eksamener og en endret vurderingspraksis blant lærerne.
I både Elevundersøkelsen, nasjonale prøver, karakterer og grunnskolepoeng er det viktig å ta i betraktning at det er store forskjeller mellom de ulike skolene innad i kommunen.
Saken ble behandlet i byrådet 31. oktober og skal videre til behandling i Utvalg for barnehage, skole og idrett og i bystyret.