Brun skolebygning med oransje detajler
Illustrasjonsbilde
Bilde: Trude Haugen

Ny praksis for anmeldelser av vold og trusler i skolen

Byrådet vil at rektorer skal kunne politianmelde vold og trusler mot skolen, ansatte og elever. Til nå har det vært kommunaldirektør i Byrådsavdeling for barnehage og skole som har kunnet anmelde.

Byrådet legger derfor nå frem sak om ny praksis for anmeldelser av vold og trusler i skolen.

I byrådets politiske plattform, Klosterhagenerklæringen, er byrådet tydelig på at rektorer bør kunne ha mulighet til å anmelde grove tilfeller av vold eller trusler mot sine ansatte. 16. mai 2024 ble derfor fullmaktene til rektorene endret slik at de nå har fullmakt til å anmelde straffbare forhold begått av elever, foreldre eller andre utenforstående mot skolen, ansatte eller elever.

Tidligere var det kun kommunaldirektør i Byrådsavdeling for barnehage og skole som  kunne politianmelde straffbare tilfeller av vold eller trusler mot skolen, elever eller ansatte.

Den nye prosedyren for politianmeldelse av straffbare handlinger handler om hva skolen skal gjøre hvis noen har opplevd eller vært vitne til en straffbar handling på skolen.  En ny veileder for hvilke lovbrudd som vil være aktuelle å politianmelde i skolesektoren skal bistå skolene i å vurdere om det er begått en straffbar handling.

Saken skal videre til behandling i utvalg og bystyret.

Les dokumentene

SE OGSÅ: Her er sakene fra byrådet 27. juni