Reguleringsplanen for E16 og Vossebanen, Arna-Stanghelle er statlig, men Bergen kommune er planmyndighet og kan gjøre vedtak om endringer innen Bergen kommunes grenser.
- Vi er glade for at Bergen kommune får gjøre vedtak om viktige og store samferdselsplaner lokalt. Dette prosjektet er viktig både for Bergen, vestlandsregionen og Norge. Fellesprosjektet tilrettelegger for at folk og næringsliv kommer seg raskere frem og ikke minst trygt hjem. Endringene som foreslås er kostnadsbesparende og lokalbefolkning og naturmiljøet som berøres får noe reduserte ulemper i anleggsfasen i forhold til opprinnelig reguleringsplan, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.
Dette er fellesprosjektet E16 og Vossebanen, Arna og Stanghelle:
Fellesprosjektet innebærer ny vei og bane i et felles tunnelsystem med gjensidige rømningsveier. E16 skal bygges med firefelts vei mellom Arna og Trengereid med fartsgrense 90 kilometer i timen og tofelts vei mellom Trengereid og Stanghelle med fartsgrense 80 kilometer i timen. Dagsoner er planlagt med nytt kryss på Trengereid og i Tolåsen på Vaksdal og tilkobling til eksisterende E16 med nytt kryss i Arna og på Helle. Det skal etableres dobbeltsporet jernbane med dimensjonerende hastighet på 200 kilometer i timen, nye stasjoner på Vaksdal og Stanghelle og tilkobling til eksisterende bane på Arna stasjon og nord for Dalevågen på Stanghelle.
Den statlige reguleringsplanen for fellesprosjektet E16 og Vossebanen, Arna - Stanghelle ble vedtatt av Kommunal og distriktsdepartementet 1.april 2022 og er prioritert med oppstart i første seksårsperiode i gjeldende Nasjonal Transportplan 2025-2036. Med nesten 80 kilometer vei- og jernbanetunneler og en forventet kostnad på 40 milliarder blir prosjektet Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.
Les saksdokumentene
Les sakene fra byrådet 31. oktober