Anbefaler bystyret å vedta endring av reguleringsplan for Romslo/Naustvika og Trengereid

Forslaget innebærer i hovedsak å flytte et regulert sjødeponi ved Romslo til Naustvika, samt nye skred- og trafikksikringstiltak og endrede trafikale løsninger på Trengereid.

Delområder i Bergen som ønskes omregulert markert med rødt
Bilde: Statens vegvesen/Bane Nor

Reguleringsplanen for E16 og Vossebanen, Arna-Stanghelle er statlig, men Bergen kommune er planmyndighet og kan gjøre vedtak om endringer innen Bergen kommunes grenser.

- Vi er glade for at Bergen kommune får gjøre vedtak om viktige og store samferdselsplaner lokalt. Dette prosjektet er viktig både for Bergen, vestlandsregionen og Norge. Fellesprosjektet tilrettelegger for at folk og næringsliv kommer seg raskere frem og ikke minst trygt hjem. Endringene som foreslås er kostnadsbesparende og lokalbefolkning og naturmiljøet som berøres får noe reduserte ulemper i anleggsfasen i forhold til opprinnelig reguleringsplan, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.

Dette er fellesprosjektet E16 og Vossebanen, Arna og Stanghelle:

Planomrisset til den vedtatte statlige reguleringsplanen for fellesprosjektet Arna-Stanghelle i Bergen kommune er markert i rødt på kartsissen
Oversiktskartet viser planomrisset til den vedtatte statlige reguleringsplanen for fellesprosjektet Arna-Stanghelle i Bergen kommune. Ønskede endringer for Bergen fremkommer av illustrasjonen oppe på siden.
Bilde: Statens vegvesen/Bane Nor

Fellesprosjektet innebærer ny vei og bane i et felles tunnelsystem med gjensidige rømningsveier. E16 skal bygges med firefelts vei mellom Arna og Trengereid med fartsgrense 90 kilometer i timen og tofelts vei mellom Trengereid og Stanghelle med fartsgrense 80 kilometer i timen. Dagsoner er planlagt med nytt kryss på Trengereid og i Tolåsen på Vaksdal og tilkobling til eksisterende E16 med nytt kryss i Arna og på Helle. Det skal etableres dobbeltsporet jernbane med dimensjonerende hastighet på 200 kilometer i timen, nye stasjoner på Vaksdal og Stanghelle og tilkobling til eksisterende bane på Arna stasjon og nord for Dalevågen på Stanghelle.

Den statlige reguleringsplanen for fellesprosjektet E16 og Vossebanen, Arna - Stanghelle ble vedtatt av Kommunal og distriktsdepartementet 1.april 2022 og er prioritert med oppstart i første seksårsperiode i gjeldende Nasjonal Transportplan 2025-2036. Med nesten 80 kilometer vei- og jernbanetunneler og en forventet kostnad på 40 milliarder blir prosjektet Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.

Les saksdokumentene
Byrådet skal behandle saken 31. oktober, før den skal videre til behandling i utvalg og  bystyret.