Planforslaget skal også sørge for gode løsninger for fotgjengere og kollektivtrafikk.
Utformingen av sykkelveien tilpasses planlagte torg og allmenninger i Wergeland sentrum.
- Sykkelveien vil være en viktig kobling for sykkelnettet i Bergensdalen og knytter øvrige tilbud sammen med sykkelruten gjennom Mindemyren. Planen gir et vesentlig bedre tilbud til både gående og syklende, og bedrer framkommeligheten for kollektivtrafikken, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.
Legger om trafikken
Det etableres gjennomgående sykkelvei med fortau på vestsiden av Storetveitveien, og fortau langs østsiden av Storetveitveien. Av hensyn til snumuligheter for buss foreslås rundkjøringen ved Fageråsveien utvidet fra 27,5 til 28 meter og skjøvet mot vest. Trafikken mot Inndalsveien legges om via nordre del av Eikeveien, i tråd med vedtatt områderegulering.
Omleggingen gir også mulighet for et utvidet torgareal ved bybanestoppet. Torget trekkes over Minde allé, og vil knytte knutepunktet i Wergeland sentrum til de nye allmenningene på Mindemyren.
Må rive ti boliger
For å få plass til det nye gang- sykkeltilbudet må seks boliger i Wergelandsåsen-Storetveitåsen rives. De seks boligene er foreslått erstattet med ny boligbebyggelse i et privat planforslag som er under arbeid, og som legger til rette for 110-130 nye boliger. I tillegg er fire boliger allerede vedtatt revet i områdereguleringen. En konsekvensutredning konkluderer med at riving av husene vil ha begrenset påvirkning på det totale kulturmiljøet Wergelandsåsen-Storetveitåsen.
Finansiering
Sykkelveien er finansiert gjennom Miljøløftet Dette er Miljøløftet (miljoloftet.no) og ligger inne med midler i handlingsprogrammet for 2025-2028. Totalkostnaden er anslått til 209,5 millioner, fordelt på statlige midler og fylkeskommunalt bidrag.