Anbefaler planprogram for områderegulering av Dokken sør

Planprogrammet redegjør for hvordan planarbeidet for områdereguleringen skal foregå, hvilke tema som skal utredes, hvilke metoder som skal benyttes for utredningene og opplegg for medvirkning.

Plangrensen for områdeplanen vist med rød strek, området innenfor plangrensen vist i gult
Planavgrensning

Planarbeidet for Dokken sør skal legge til rette for helhetlig og fremtidsrettet byutvikling der dagens havneområde skal bli et levende byområde for alle, med boliger, gode byrom, næring, sosial infrastruktur og energi- og miljøløsninger som gir bærekraft og nullutsllpp. Planforslag med konsekvensutredning skal så utarbeides på bakgrunn av det fastsatte planprogrammet.

Utbyggingsalternativer

Planprogrammet beskriver utbyggingsalternativer i ulike variasjoner som skal vurderes opp mot dagens situasjon med havn:

• Funksjonsdeling bolig/andre formål
  • Kollektivtrasé og holdeplasser - med dagløsning eller tunnelløsning
  • Kryssing av Puddefjorden, med bybanebro og gang- og sykkelbro samlet eller separat
  • Hovedvegsystem
  • Nytt byggeland i sjø i Jekteviken - Utkraging Møhlenpriskaien
  • Gjennom merknad til vedtaket av KDP Kollektiv vest, ga bystyret signaler om at det skal arbeides videre med en løsning hvor kollektivtraséen plasseres nært eller på dagens Puddefjordsbro.Før et vedtatt planprogram kunngjøres, vil byrådet derfor at det innarbeides et alternativ hvor kryssing er vist på/ved Puddefjordbroen, og at dette vurderes med både dag- og tunnelløsning videre mot sentrum.

-Med suppleringen av et nytt utredningsalternativ anbefaler byrådet å fastsette planprogrammet. Vi er opptatt av å få fart på byutviklingen i Bergen, og ser frem til at Dokken kan utvikles i nær fremtid. Dette vil gi en stor positiv utvidelse av sentrum, med flere boliger, nye parker, allmenninger, byliv og ikke minst et tilskudd av nye innbyggere i sentrum, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.

Fremdriftsplan

Planprogrammet skisserer en fremdriftsplan der det tas sikte på:

• Fastsetting planprogram, vår/sommer 2024
  • Konsekvensutredning høst/vinter 2024/2025
  • Utarbeide planforslag vinter 2025
  • gangs behandling av planforslag vinter 2025
  • Planforslag til høring og offentlig ettersyn vinter 2026
  • gangs behandling av planforslaget vinter 2026/2027

Organisering av arbeidet

Bergen kommune ved Plan- og bygningsetaten har utarbeidet planprogrammet, og har ansvar for å utarbeide planforslaget i samarbeid med Dokken Utvikling AS (DUAS). Dokken utvikling AS representerer og ivaretar kommunens grunneierinteresser i transformasjon og utvikling av Dokken.

Les dokumentene i saken

SE OGSÅ:
Les sakene fra byrådet 23. mai

Vil fastsette planprogram for nybygg til Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet