bybanen
Bilde: Marius Solberg Anfinsen

Byrådet vil inngå avtale med fylket om bybane til Åsane

Byrådet i Bergen og Vestland fylkeskommune ønsker et kompromiss om bygging av bybane til Åsane.

Byrådsleder Christine Meyer orienterer på pressekonferanse
Byrådsleder Christine Meyer orienterer pressen.
Bilde: Andrew M.S. Buller

Avtalen vil innebære at det startes opp regulering, der en justert versjon av tunneltraseen fra 2021 legges til grunn for det videre arbeidet.

–Jeg er glad for at vi lander en løsning som verner Bryggen, og sikrer rask fremdrift for et realistisk tunnelalternativ. Dette sparer kommunen for tid og penger, og jeg håper dette er et kompromiss som hele byen kan samle seg om, sier byrådsleder Christine Meyer.

Skissen viser en justert versjon av tunneltraseen fra 2021, slik den foreslås av byrådet og Vestland fylkeskommune. Forslaget skal videre til behandling i bystyret.

Kartskisse som viser en justert versjon av tunneltraseen fra 2021
Bilde: Bergen kommune

Forslaget som legges frem er et resultat av dialog mellom Bergen kommune og Vestland fylkeskommune. Kompromisset innebærer at bybanelinjen mot Åsane legges langs Kaigaten, Christies gate, Allehelgens gate og Nygaten, med tunnelinnslag ved Heggebakken. For å redusere kostnader og risiko for Bryggen, foreslås det å ta ut den tidligere planlagte underjordiske holdeplassen bak Øvregaten. Det foreslås i stedet en ny underjordisk holdeplass lenger nord, i området ved Sverresborg. Traseen justeres til å ha tunnellutslag i Sjøgaten i nærheten av Slaktehustomten.

–Det viktigste for byrådet har vært å få et realistisk tunnelalternativ i bordet. Når tunellen fra 2021 kortes ned, og man tar ut stoppet i Øvregaten, viser forprosjektet at denne løsningen er realiserbar, sier byutviklingsbyråd Christine Kahrs.

I forprosjektet ble både Petter Motzfelts gate og Christies gate vurdert som gode alternativ, men Christies gate ble vurdert som noe bedre basert på kostnader, avstand mellom holdeplassene og mer sømløs passasjerflyt.

Byrådsleder Christine Meyer og fylkesordfører Jon Askeland
Byrådsleder Christine Meyer og fylkesordfører Jon Askeland.
Bilde: Andrew M.S. Buller

–Vi setter stor pris på den konstruktive dialogen vi har hatt med Bergen kommune for å finne et kompromiss til beste for både by- og kollektivutviklingen i Bergen, sier fylkesordfører Jon Askeland.

Har tilstrekkelig grunnlag til å gå rett på reguleringsplanarbeid

Forprosjektet for tilleggsutredning for tunnel viser at det foreligger tilstrekkelig grunnlag til å kunne starte reguleringsplanarbeid.  Det finnes allerede et planprogram som åpner for den foreslåtte traséen, prosjektets målsetninger er uendret og store deler av traséen er allerede konsekvensutredet. Ved å starte opp reguleringsplanarbeid og avslutte arbeidet med tilleggsutredning vil man tidsmessig kunne spare inn cirka 1,5 år, i tillegg til utredningskostnader.

Saken skal til videre behandling i bystyret

Les dokumentene i saken