Bergen kommune driver cirka 50 offentlig tilgjengelige ladepunkter for el-biler. Her har kundene til nå betalt for tiden en har brukt til å lade. I fremtiden skal en i stedet betale for hvor mye strøm en får på bilen.
Kostpris pluss én krone påslag
Prisen for å lade på de kommunale ladeplassene har vært uendret siden 2015. I fremtiden vil prisen variere med strømprisen, slik at kundene kommer til å betale det samme som kommunen betalte for strømmen måneden før. En kunne tenkt seg at prisen var direkte knyttet til spotprisen i markedet, men det er per i dag ikke mulig med kommunens ladestolper. Ved oppgradering av teknologien vil en se nærmere på slike muligheter.
I tillegg kommer et påslag på minimum én krone per kWt. Dette er for å dekke kommunens utgifter med å drive ladestasjonene.
Mer rettferdig
Dagens prismodell favoriserer dem med nyere elbiler, som lader raskt. Byråden for klima, miljø og byutvikling påpeker i saken at det er mer rettferdig at kundene betaler for den strømmen de faktisk får.
I 2022 kostet strømforbruk og driftskostnader kommunen cirka 1,2 millioner kroner mer enn inntektene fra ladepunktene. Byråden mener det er rimelig at driftskostnadene med ladepunktene nå tas inn i prisfastsettingen, som et fast påslag.