Ønsker å opprette kontaktutvalg for kjønns- og seksualitetsmangfold

Byrådet ber bystyret om å støtte dem i opprettelse av et kontaktutvalg for kjønns- og seksualitetsmangfold, der mangfoldsbyråden inviterer ulike LHBTI+-organisasjoner til å delta.

I oktober 2023 vedtok Bergen bystyre «Regnbuebyen Bergen – Plan for kjønns- og seksualitetsmangfold 2023–2027». Ett av tiltakene i planen sier at byrådet skal legge frem sak for bystyret om opprettelse av et råd for kjønns- og seksualitetsmangfold. Hensikten med et eget råd for kjønns- og seksualitetsmangfold er å sikre at det interseksjonelle perspektivet fremmes og ivaretas i kommunens planer, tiltak og tjenester.

Kontaktutvalg vil formalisere et allerede godt samarbeid

Byrådet har vurdert flere alternative måter å løse dette på, og konkluderer med at opprettelsen av et kontaktutvalg er den beste løsningen.

Bergen kommune har et godt samarbeid med LHBTI+-organisasjonene i Bergen. Ved å opprette et kontaktutvalg for kjønns- og seksualitetsmangfold med faste møtepunkt mellom LHBTI+- organisasjonene og mangfoldsbyråden,  formaliserer vi dette samarbeidet og gjør det mer forutsigbart. Samtidig kan andre byråder og aktører kan inviteres etter behov.

Arena for dialog

Kontaktutvalget kan organiseres slik at den til enhver tid sittende byråd for mangfold inviterer LHBTI+-organisasjonene i Bergen til møte to ganger i året, samt ved behov. I kontaktutvalget vil LHBTI+-organisasjonene få en arena til å løfte saker som er viktige for dem, til å diskutere utfordringer og muligheter.  Kontaktutvalget skal være en arena for dialog og det skal ikke tas beslutninger eller gjøres vedtak i møtene.

Les dokumentene i saken.

Saken blir behandlet i byråd 24. oktober, og skal videre til behandling i bystyret.