Holder tilbake midler til kunst- og kulturstipend

Byrådet holder tilbake midler avsatt til kulturstipend og arbeidsstipend til profesjonelle kunstnere til etter behandling av revidert budsjett. Etableringsstipend vil bli tildelt.

I bybudsjettet for 2024 er det satt av  2.283.670 kroner til etablerings- og kulturstipend og  1.655.748 kroner til syv arbeidsstipend for profesjonelle kunstnere i Bergen.

Med bakgrunn i den krevende økonomiske situasjonen kommunen står i, har byrådet besluttet å holde tilbake midlene avsatt til kulturstipend og arbeidsstipend. Byrådet ønsker å prioritere tildeling av etableringsstipend til nyetablerte kunstnere.

Vedtaket innebærer at kommunen holder tilbake 2.714.418 kroner av de avsatte midlene i inneværende år til etter behandling av revidert budsjett.

Veien videre

Endelig tildeling av 1.225.000 kroner til etableringsstipend for 2024 vil være gjenstand for kunstfaglig vurdering og vanlig saksbehandling. Stipendene vil bli fordelt av kulturbyråden i en egen fullmaktsak.

Byrådet vil i forbindelse med revidert budsjett 2. tertial foreslå å kutte midlene avsatt til kulturstipend og arbeidsstipend. Dersom man i budsjettbehandlingen finner rom for å beholde den opprinnelige budsjettrammen, vil fagseksjonens saksbehandling gjenopptas og stipender fordeles også for kategoriene kulturstipend og arbeidsstipend i løpet av 2024. Dersom midlene trekkes inn, vil søkerne motta endelig avslag på sin søknad.

Les dokumentene i saken

Les sakene fra byrådet 19. september