Skal utbedre veiene rundt Gneist arena

Byrådet foreslår å gjennomføre utbedringsarbeider ved Gneist arena. Arbeidene skal oppfylle rekkefølgekravene for friidrettsanlegget. Prosjektet har en investeringsramme på 87,5 millioner kroner.

Like ved Fana stadion skal idrettslaget Gneist bygge ny innendørsarena. Anlegget blir bygget i privat regi, men kommunen bidrar med å gjennomføre rekkefølgekravene som er satt i reguleringsplanen for området.

Byrådet anbefaler at bystyret vedtar å gjennomføre prosjektet. Rekkefølgekravene gjelder oppgradering av deler av Siljustølsvegen (om lag 100 meter) og Grimseidvegen (om lag 300 meter). I tillegg skal det bygges en parkeringsplass ved arenaen. Rekkefølgekravene er en forutsetning for at arenaen kan få brukstillatelse.

Anleggspause under EM

I juli 2025 skal det U23 EM i friidrett arrangeres ved Fana stadion. Den nye arenaen skal etter planen stå ferdig i mai 2025 og brukes under mesterskapet. Arrangørene har forutsatt at det ikke er anleggsarbeider i området under arrangementet. Arbeidene blir derfor gjennomført i flere faser. Først vil det gjøres arbeider i Siljustølsvegen.

For at Gneist arena skal få midlertidig brukstillatelse i mai 2025, er det behov for å søke om dispensasjon fra de rekkefølgekravene som ikke er ferdigstilt før europamesterskapet. Prosjektet vil få en total investeringsramme på 87,5 millioner kroner. I gjeldende handlings- og økonomiplan er det satt av 57 millioner kroner til prosjektet. Resten må dekkes inn i forbindelse med rullering av handlings- og økonomiplanen.

Saken går videre til utvalg og bystyre.

Les dokumentene

LES OGSÅ:  Her er sakene fra byrådet 8. august