Anbefaler å avslutte samarbeidsavtale med kinesisk by

Byrådet foreslår å avslutte samarbeidet med den kinesiske byen Dailan, inngått i 2010. Bakgrunnen er menneskerettigheter, ressursbruk og sikkerhet.

– Etter en helhetlig vurdering mener byrådet at å avslutte avtalen med Dalian sikrer en bevisst tilnærming og mer effektiv ressursbruk i våre internasjonale relasjoner, sier byrådsleder Christine Meyer.

Ettersom næringslivsaktører i kommunen i liten grad uttrykker behovet for Bergen som døråpner i Dalian, mener byrådet at vi heller bør bruke våre ressurser og politiske kapital til å realisere andre muligheter.

Menneskerettigheter

Statusen som menneskerettighetsby kompliserer samarbeid med Kina, men gjør det ikke umulig. Åpne kommunikasjonskanaler og tette relasjoner gjør at vi kan ta opp menneskerettslige forhold og kommunisere våre verdier.

– Byrådet vurderer likevel at det krever for mye ressurser i forhold til antatt gjennomslagsverdi for våre synspunkter, sier Meyer.

Sikkerhet og økonomi

PST sin trusselvurdering fra 2024 gjør at vi prioriterer sikkerhet høyere i samarbeid med Kina. Den kinesiske etterretningstrusselen gjør at samarbeid med kinesiske byer blir enda mer ressurskrevende.

I tillegg har Bergen i en krevende økonomisk situasjon behov for å konsentrere ressursene om de viktigste oppgavene for kommunen.

Saken skal videre til behandling i utvalg og bystyret.

Les byrådssaken

SE OGSÅ: Les sakene fra byrådet 22. august