Byråd Charlotte Spurkeland
- Utgiftsveksten i Bergen kommune må under kontroll, sier finansbyråd Charlotte Spurkeland. Revidert budsjett viser at kommunen ligger an til å gå med et stort underskudd.
Bilde: Nina Blågestad

Byrådet har lagt frem revidert budsjett for 2024

– Den store utgiftsveksten i kommunen må under kontroll, sier finansbyråd Charlotte Spurkeland. Revidert budsjett viser at Bergen kommune kan gå mot stort underskudd i 2024.

Byrådet la fredag 31. mai frem revidert budsjett 2024 for Bergen kommune. Etter årets fire første måneder ligger tjenestene i kommunen an til et stort budsjettmessig merforbruk.

Byrådet foreslår å justere budsjettet på tjenesteområdene med om lag 600 millioner. Samtidig foreslås det justerte inntekter på til sammen om lag 230 millioner kroner. Dette er i all hovedsak økt integreringstilskudd.

I sum betyr dette at Bergen styrer mot et negativt netto driftsresultat på 370 millioner kroner i 2024.

– Dette er resultatet av åtte år med et politisk styre som har økt kostnadene til kommunen mer enn hva som er bærekraftig.  Høringen om skoleøkonomi viser at kommunen har store utfordringer og lite handlingsrom.  Det tar tid å rydde opp i Bergens kommuneøkonomi, og vi klarer ikke å løse alt fullt ut i revidert budsjett. Som lovet har vi likevel lagt inn til sammen 104 millioner kroner ekstra til skolene. Det gjør situasjonen bedre, og sikrer elevene det tilbudet de har rett på sier finansbyråd Charlotte Spurkeland.

Byrådet foreslår også å styrke budsjettet til spesialpedagogisk hjelp i barnehagene med 26 millioner kroner. Det har vært en stor vekst i barn som får spesialpedagogisk hjelp.

Flytter penger til prioriterte områder

Byrådet har allerede startet arbeidet med å øke det økonomiske handlingsrommet i Bergen kommune. Oppgavegjennomgangen pågår, og byrådet har også varslet en nedtrapping av kommunens investeringsprosjekt. Et eget prosjekt, som skal få ned det store sykefraværet i kommunen, er også startet.

– Målet er å flytte penger fra administrasjon og oppgaver som ikke lenger er prioriterte, til kommunens viktigste oppgaver som skole og eldreomsorg. For at det skal være mulig må vi få kommunens budsjetter i balanse, og frigjøre økonomiske midler, fortsetter Spurkeland.

Ansettelsesstopp

– Underskuddet vi nå ser i Bergen kommune er en varslet krise. Dessverre arvet vi et budsjett fra det forrige byrådet, og hadde lite tid til å gjøre endringer.  I inneværende år har vi derfor vedtatte innsparinger som vi må realisere. Vi setter bremsene ytterligere på ved å foreslå å innføre generell ansettelsesstopp for administrative stillinger, sier Spurkeland.

Utgiftene har vokst betydelig mer enn inntektene. De sentrale postene øker med 229,4 millioner kroner i forslaget til revidert. Av dette er 198 millioner kroner økt integreringstilskudd for å ta imot mennesker på flukt fra krig.

Bruker oppsparte midler

Utbyttet fra Eviny ble 93,5 millioner kroner større enn tidligere budsjettert. Samtidig blir forventet utbytte fra andre selskaper redusert. Samlet vekst i utbytte blir på 17 millioner kroner. Det statlige rammetilskuddet går ned med ti millioner kroner.

– Vi budsjetterer nå opp med 597 millioner kroner av det varslede avviket fra tjenestene. Utover inntektene som øker noe, løser vi dette nå med å hente 380 mill. fra disposisjonsfondet til kommunen. Men det er ikke holdbart over tid, og derfor må vi redusere kommunens utgifter.  Alternativet er å øke skattene med hundrevis av millioner, og det vil ikke dette byrådet tillate på vår vakt, sier finansbyråd Charlotte Spurkeland.

Les dokumentene i saken