Gutt ser ut over Bergen
Bilde: Andrew Buller

Sender planstrategi for kommuneplan på høring

Byrådet har ønsket å så tidlig som mulig sette i gang arbeidet med revisjon av kommuneplanen for Bergen. Nå er planstrategien og planprogrammet for samfunnsdelen sendt på høring.

Kommunal planstrategi er et politisk verktøy for styring av planleggingen i valgperioden. Den skal ta stilling til hvorvidt kommuneplanens samfunnsdel og arealdel skal revideres, og i så fall om de skal revideres helt eller delvis.

Planprogrammet for samfunnsdelen er et lovpålagt oppstartsdokument, som skal legge rammene for den kommende planprosessen.

Her kan du lese Planstrategi for 2023 - 2027 med planprogram for kommuneplanens samfunnsdel.

Byrådet Meyer har siden tiltredelsen forberedt arbeidet med revisjon av kommuneplanens samfunnsdel (KPS) og arealdel (KPA). Bak disse begrepene, finnes noen av byens viktigste dokumenter når det gjelder retning og utvikling.

Planene legger grunnlaget for alle andre planer og for hvordan Bergen kommune skal utvikle seg og løse oppgavene best mulig i fremtiden.

Det man nå har lagt ut på høring med frist 15. august, er planstrategien og planprogrammet for samfunnsdelen.

SE OGSÅ: Temaside for kommuneplanens samfunnsdel

Færre, men gode planer

Planstrategien legger opp til at kommuneplanens samfunnsdel skal spisses og kobles tett til valgperioden.

Samfunnsmålene fra samfunnsdelen skal være førende for planleggingen, og kobling av målene gjennom plansystemet skal styrkes. Videre skal planbeholdningen reduseres gjennom blant annet konkrete føringer for nye planarbeid, økt standardisering av planstruktur, og at planene er tettere koblet til de økonomiske rammebetingelsene. På denne måten vil planene styrkes som styringsverktøy.

Les også: Bergen kommune - Vil endre "masterplanen" for hele kommunen

For byrådet er det sentralt å både ta høyde for de store samfunnsendringene Bergen står overfor, og å legge et grunnlag for å utvikle Bergen og Vestlandet som en sterk og voksende region.

Planstrategien tar utgangspunkt i et kunnskapsgrunnlag som gir oversikt over dagens situasjon og fremtidige utviklingstrekk.

Les også: Kunnskapsgrunnlag for planstrategi 2023 - 2027

Byrådets vurdering av aktuelle utfordringsområder

Kommuneplanens samfunnsdel (KPS) skal sette langsiktige mål for samfunnsutviklingen og kommuneorganisasjonen, og er førende for kommunens øvrige planlegging og virksomhet. Før planen skrives, blir det laget et planprogram, som er “planen for planen”. I dette planprogrammet som skal ut på høring, har byrådet løftet frem fem tema som vil være viktige å diskutere i utarbeidelsen av samfunnsdelen:

• En velferdsstat under press krever at kommunen har tilstrekkelig handlingsrom til å omstille seg
  • Et voksende utenforskap krever at vi samarbeider for å inkludere alle i bysamfunnet
  • Vestlandets hovedstad skal ikke være en by som er seg selv nok
  • Bergen må forberede seg på en usikker fremtid med fokus på samfunnssikkerhet, klima- og naturrisiko
  • En god og livskraftig by krever økt fokus på gode oppvekstvilkår og utfoldelsesmuligheter der folk bor

Høringsspørsmål: Er det andre tema som er såpass sentrale og overordnede at de bør vurderes spesielt i arbeidet med ny samfunnsdel?

Fremdriftsplan og sluttdato

For at kommuneplanens samfunnsdel skal kunne fungere som et reelt styringsverktøy må den vedtas tidlig i bystyreperioden. Det skal derfor gjennomføres en effektiv planprosess, der kommuneplanens samfunnsdel skal ferdigstilles vinteren 2025.

Medvirkning og involvering

Det er et mål for byrådet at planprosessen skal bli kort og effektiv, samtidig som den skal sikre forankring og medvirkning.

Kommuneplanens samfunnsdel står i en særstilling som strategisk plan i kommunen, og gjeldende politikk former føringer gitt i planen. Samtidig er åpenhet og medvirkning et grunnprinsipp i all offentlig planlegging for å gi innbyggere og andre samfunnsaktører anledning til å påvirke samfunnsutviklingen. Gjennom høringsinnspill og innspillsmøter vil det være mulig å medvirke i planarbeidet.

Har du innspill?

Gi innspillene dine i dette høringsskjemaet (innlogging via ID-porten)

Fristen for å sende inn innspill er 15. august 2024. Byrådet vil gå gjennom høringsinnspillene før den blir sendt til bystyret for endelig behandling og vedtak.