Bilde av bystyret oppstilt i Det gamle Rådhus.
BYSTYRET: Første bystyremøte denne høsten er onsdag 4. september. Du kan se møtet direkte på bystyrets web-TV.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz

Dette skal bystyret bestemme 4. september

Av aktuelle saker er innsatspakke mot ungdomskriminalitet, ny praksis for anmeldelse av vold og trusler i skolen, orientering om økonomiske perspektiver 2024 og lånegaranti til Slåtthaug Arena AS.

Bystyret holder møte 4. september i Det gamle Rådhus. Møtet begynner klokken 10.30.

Se bystyret på web-TV

Møtet ble sendt direkte på bystyrets web-TV. Av personvernhensyn blir sendingen tatt av rett etter møtet, men blir gjort tilgjengelig igjen noen dager etter møtet

På sakskartet før møtet

Kjøreplanen for møtet ser du her. Oversikten under er skrevet før møtet:

Helse og omsorg

Bilde an ansatte på syekhjem
STATUSMELDING: Bystyret får statusmelding for sykehjem, behandlingssentre og allmennmedisinsk sengepost 2023. I 2023 disponerte Bergen kommune 2381 sykehjemsplasser, 267 omsorg pluss-boliger og 35 omsorgssenter-plasser, fordelt på kommunale og private-ideelle institusjoner.
Bilde: Vibeke Linn Blich

Kultur og idrett

Bilde av bebyggelse i sentrum av Bergen
FØRSTE PRI: Bystyret skal vedta en liste med prioriterte aktører på kulturfeltet opp mot sentrale myndigheter. Øverst på listen står Kode og styrking av museene, med Festspillene i Bergen og Griegkvartalet som nummer to og tre.
Bilde: Nina Blågestad

Barnehage og skole

Elever foran laptop
LEKSEFRI?: Bystyret skal behandle et representantforslag om leksefrie skoler. Utvalg for barnehage, skole og idrett har behandlet saken og ønsker å innføre prøveprosjekt om leksefrie barne- og ungdomsskoler.
Bilde: Nina Blågestad

Byutvikling

Bilde av telt på fisketorget
FLYTTER ANSVAR: Bystyret skal vedta om næringsansvaret, personal-, fag- og budsjettansvar for Fisketorget inkludert Mathallen skal overføres fra Bymiljøetaten til Byrådsavdeling for næring, kultur og idrett.
Bilde: Håvard Prestegården

Økonomi og administrasjon

Bilde av bosssug utenfor jernbanestasjonen
BOSSNETT: Bystyret får statusrapport for Bossnettet i Bergen sentrum. Antall lukeåpninger på nedkastpunktene nærmer seg 8,5 millioner siden oppstarten i 2015 og til utgangen av 2023. Det betyr at det gjennomsnittlig åpnes en luke i bossnettet cirka 4000 ganger per døgn.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Se protokoll etter møtet

For detaljer om hva bystyret vedtar i den enkelte saken, se protokoll som blir lagt ut i politisk saksarkiv noen dager etter møtet.

Videre på internett

NYHETSBREV: Få aktuell informasjon om politiske saker og våre innbyggertjenester, samt gode tips om arrangementer og aktivitetstilbud.