Bilde fra bystyresalen
BYSTYRET: Bergen bystyre skal få fremlagt byrådets forslag til neste års bybudsjett. Endelig budsjett for Bergen kommune vedtas av bystyret i desembermøtet.
Bilde: Nina Blågestad

KLART FOR BYBUDSJETT: Sakene til bystyret 30. oktober er klare

Onsdag 30. oktober legger byrådet frem forslag til bybudsjett 2025 og økonomi- og handlingsplan for de neste fire årene. Finanstalen starter på web-TV klokken 10.00. Se også oversikt andre saker.

Bystyrets møte onsdag 30. oktober holdes i Det gamle Rådhus og starter klokken 10.00. Her finner du kjøreplan for møtet.

Følg bystyret på web-TV

Møtet blir sendt direkte på bystyrets web-TV. Av personvernhensyn blir sendingen tatt av etter møtet. Sendingen blir så tilgjengelig i arkivet til bystyrets web-TV dagen etter.

Bybudsjett og økonomisk handlingsplan

Budsjettdokumentene blir offentlige på budsjettsiden cirka klokken 10.05: www.bergen.kommune.no/budsjett. Selve finanstalen ved finansbyråden Jacob Mæhle kan du følge på bystyrets web-TV.

Når budsjettet er lagt frem, starter et omfattende arbeid i bystyreutvalgene og bystyret. Det endelige budsjettet for 2025 og økonomisk handlingsplan for de neste fire årene, er det bystyret som vedtar i sitt møte 17. desember. For mer om budsjettprosessen, se budsjettskolen

På sakskartet

Etter finanstalen tar bystyret en pause, så følger ordinær saksgang. Fra sakslisten:

Kultur og idrett

3-D-perspektiv som viser fremtidig situasjon i planområdet
170 BOLIGER PÅ MINDEMYREN NORD: Planforslaget for Mindemyren Nord omfatter 170 boliger, barnehage for 80 barn, 30 omsorgsboliger, noe næringsareal og flerbruksbygg med barneskole med plass til opptil 400 barn, en idrettshall, kultursal og et aktivitetssenter.
Bilde: Henning Larsen/Rambøll/Bergen kommune

Bymiljø

Hund som ser på utsikt
NYE UTSIKTER FOR ID-MERKING? Bystyret skal ta stilling til representantforslag om obligatorisk ID-merking av katt og hund.
Bilde: Ann-Kristin Loodtz

Helse og omsorg

Barnehage og skole

Bilde av barn som leker
TILSKUDD TIL PRIVATE BARNEHAGER: Bystyret skal fordele tilskudd til private barnehager. Et mål er å sikre tilbud om barnehageplass i nærheten av der folk bor.
Bilde: Nina Blågestad

Økonomi og administrasjon

Utsikt fra Fløyen
SER PÅ FREMTIDENS BERGEN: Bystyret skal ta stilling til planstrategi for Bergen med planprogram for kommuneplanens samfunnsdel. Planstrategien setter rammer for kommunens planlegging i valgperioden og drøfter utfordringer for den langsiktige samfunnsutviklingen.
Bilde: Andrew M.S. Buller

Se protokoll etter møtet

For detaljer om hva bystyret vedtar i den enkelte saken, se protokoll som blir lagt ut i politisk saksarkiv noen dager etter møtet

Videre på internett

NYHETSBREV: Få aktuell informasjon om politiske saker og våre innbyggertjenester, samt gode tips om arrangementer og aktivitetstilbud.