Bildet illustrer mange mennesker med en person som leser brosjyre om PM+
Bilde: Aleksander Bergli

Opplæringsmateriale for PM+

I 2023 utviklet SEMI opplæringsvideoer og annet opplæringsmateriall for PM+ i Norge. Materialet kan brukes til kompetansehevning for PM+ hjelpere og andre ansatte som gjør tilsvarende jobb.

Opplæringsmateriale for PM+

Senter for Migrasjonshelse (SEMI) har utviklet opplærings- og veiledningsvideoer for ProblemManagement Plus (PM+). I løpet av 2022 tilpasset SEMI kasus og rollespill til norske forhold, som er en viktig del av opplæringsmaterialet. I 2023 videreutviklet SEMI dette materialet til videoer, med tilpassede kasus og manuskripter for rollespill. Videoene kan benyttes som intern kompetanseheving for ansatte med annen kulturell bakgrunn som ikke er opplært i PM+-metoden, for eksempel språkhjelpere. Alle er velkomne til å bruke materialet så lenge SEMI og Bergen kommune blir kreditert.

Øvelsesvideoer

Video 1: “Rose åpenhet, et godt eksempel”

Hjelperen takker for og setter stor pris på at klienten deler. Det virker støttende og validerende for klienten, som gir ham mulighet til å dele mer. Hjelperen gjentar det klienten sier, viser forståelse for hvor vanskelig situasjonen er for klienten og takker igjen underveis, som er et veldig viktig aspekt av PM+ tilnærming. 

 

Video 2: “Ikke verbale ferdigheter”

Et godt eksempel av PM+ hjelper som har gode non-verbale ferdigheter og støtter klienten med et riktig og bevisst valgt kroppsspråk. PM+ hjelper holder øyekontakt, virker åpen og støttende, synes å fokusere på klienten hundre prosent og virker empatisk. PM+ hjelperen nikker, har åpen kroppsstilling og virker imøtekommende, bøyer seg litt nærmere klienten og sier “Hmmm”, f.e. begynner setning med “ja” som kan virke støttende, validerende og oppmuntrende. Klienten kan følelsen av å være viktig og hørt. 

 

Video 3: “Bra introduksjon”

Hjelperen begynner med å introdusere seg selv, forteller at klienten har mulighet til å introdusere seg selv senere, og beskriver hva PM+ innebærer som verktøy. Etter å ha fått bekreftelse fra klienten, at programmet virker interessant og aktuelt, forklarer PM+ hjelper, at først skal hun fortelle om taushetsplikt, som er nødvendig og viktig for klienten å vite.  

 

Video 4: “Taushetsplikt”

Før klienten begynner å gi informasjon om seg selv og beskriver sine problemer i kartleggingsprosess, må informasjon om taushetsplikt være presentert, som hjelperen gjør. Informasjonen gis fullstendig og utdypende, i samsvære med manualen. Hjelperen forklare om tilfeller i, og  under hvilke omstendigheter informasjonen kunne bli delt og  behandlet videre.

 

Video 5: “Bra eksempel av Psychlops”

Hjelperen følger nøye alle nødvendige skritt, begynner sesjon med å bygge relasjon med klienten ved å forklare hva skal gjøres, viser forståelse og reagerer på klientens spørsmål, gir beskjed om Psychlops og hvorfor dette må gjennomgås igjen etter at klienten skal bli ferdig med å fortelle om hvordan det gikk i forrige uke. Hjelperen virker interessert og ber klienten å utdype fortellingen, som viser at det klienten deler er viktig. 

 

Video 6: “Bra eksempel av å ikke råd”

Et bra eksempel av hjelp fra hjelperens side, som validerer det klienten sier og viser forståelsen for vanskene som klienten beskriver og opplever. Klienten blir aktivert ved å stille spørsmål, gi tid til klienten til å tenke selv og lete etter muligheter og løsninger, bruke egne ressurser. Hjelperen unngår rådgivning, gjentar bekreftende og støttende det som klienten har sagt, støtter de ideene klienten foreslår, viser støtten og forståelsen underveis, samtidig gir klienten mulighet til å bli aktiv og ten selv. 

 

Video 7: “Rose åpenhet, dårlig eksempel”

Istedenfor å takke klienten for å være åpen og rose åpenhet, gir hjelperen råd til klienten å ikke snakke med familien om visse ting i det hele tatt og fraråder åpenhet og deling av følelsene og tanker. Det kan virke litt bedømmende og forlater klienten usikker, ganske overrasket og ikke hørt, som ikke er en god tilnærming (resultat) i PM+ Intervensjon. Hjelperen både gir råd og roser ikke åpenhet. Da blir klienten ganske skeptisk. 

 

Video 8: “Ikke verbale ferdigheter, dårlig eksempel”

Et eksempel av en hjelper som mangler non- verbale ferdigheter. Mens klienten forteller om emosjonelle vansker og sensitive personlige erfaringer, klarer hjelperen ikke å gjenspeile og vise empati, har avvisende kroppsspråk (f.e. kryssede armer), synes å ignorere klienten, som synes å søke øyekontakt. Hjelperen virker å være dypt i egne tanker, apatisk og ikke fokusert, gjør grimaser, tar mobilen for å sjekke tiden og til slutt avbryter klienten i midten av fortellingen ved å gi beskjed at tiden er over, som forlater klienten forvirret og ikke hørt. 

 

Video 9: “Introduksjon, dårlig eksempel”

Eksempel av en dårlig introduksjon av PM+ Intervensjon, som bryter mønsteret og rekkefølge: Istedenfor å introdusere seg selv, programmet, informere om taushetsplikt først og fremst, som følges av PSYCHLOPS vurdering, velger hjelperen å utelate presisering om hva PM+ Program ved begrunnelse (antagelse) at klienten har hørt om dette nok, og bare til slutt, etter at klienten har fortalt om seg selv,  vil nevne taushetsplikt, som ikke er en bra gjennomført introduksjon. 

 

Video 10: “Taushetsplikt, Dårlig eksempel”

Hjelperen gir informasjon og lar deltakeren fortelle om sine problemer og seg selv uten å forklare om taushetsplikt først, som ikke kan bli definert som en god introduksjon og riktig rekkefølge. 

 

Video 11: “Psychlops, Dårlig eksempel”

Dårlig eksempel av gjennomføring av PSYCHLOPS mens intervensjon pågår. Hjelperen vil ikke forklare og svare, hvorfor Psychlops skal gjennomføres igjen, spør om problemet som ble omtalt forrige gang og vil gå videre til et annet problem med en gang. 

 

Video 12:  “Ikke gi råd, gi råd”

Et eksempel av hvordan klienten får råd på rad i veldig kort tid, mens hjelperen bruker b.a. ord som "burde" og istedenfor å bli aktivert blir klienten egentlig en passiv lytter som mister initiativet underveis, og til slutt takker nei til invitasjonen til å fortelle om flere potensielle problemer og aspekter. 

 

Ved spørsmål om materialet eller ønske om samarbeid kan SEMI kontaktes via e-post eller telefon. 55565815 / migrasjonshelse@bergen.kommune.no