Beboere i området avbildet i Dokkeveien. Ny sykkelvei med tydelige symboler på  veien for syklende og gående
– Det er veldig bra at gaten er inndelt i felter. Det gjør det oversiktlig, og man trenger ikke å være redd for å bli påkjørt av sparkesyklister, sier Thale (til venstre), som bor i Dokkeveien og bruker den nye sykkel- og gangveien daglig.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Ny sykkelvei, fortau og flere bytrær i Dokkeveien

Dokkeveien på Nygårdshøyden er blitt både grønnere og bedre for gående og syklister.

To brukere av sykkel- og gangveien, en som går og en som sykler, grønt og fint rundt veien, flott bergensrekkverk
Thale og Agnes får egne felt i den nye sykkelveien, som henholdsvis syklist og gående.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Byggingen av sykkelvei, fortau og blomsterbed er nå fullført. Langs sykkelveien er det satt opp bergensrekkverk og vi har plantet 23 rognetrær. I løpet av sommeren planlegger vi å plante enda mer grønt.

Hva er nytt?

Illustrasjon som viser at det blir plantet trær og blomster i gaten.
Vi har plantet 23 rognetrær langs Dokkeveien.
Bilde: Andrea Friestad Nyland
Illustrasjon som viser planene for Dokkeveien.
Illustrasjonen viser fortau, sykkelvei og hvor vi har plantet.
Bilde: Norconsult/Bergen kommune
  • 175 meter sykkelvei med fortau. Sykkelveien har en bredde på 3 meter og fortau en bredde på 2 meter.
  • Park og grønt: 1/3 av arealet er erstattet med trær og blomster. Det er plantet 23 gatetrær.

Universelt utformet gate

Dokkeveien er den beste forbindelsen mellom Møhlenpris holdeplass og Nygårdshøyden med tanke på stigning. De andre gatene er bratte eller består av trapper. Strekningen er derfor en viktig kobling, ikke bare for syklende, men også rullestolbrukere og alle som har tungt for å gå. For å redusere konfliktpotensialet mellom gående og syklende er det etablert et eget fortau. 

Tiltaket i Dokkeveien er ment å gjøre det bedre for alle når sykkel- og gangtrafikken øker i framtiden, og for å tydeliggjøre at det er her en skal sykle og er prioritert som syklist i nærområdet. 

Bilde av der parkeringen slutter.
Det vil fortsatt være mulig å parkere langs veien i enden av Dokkeveien ved parkeringshuset, hvor det er parkometere.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Ikke tillatt med parkering

På grunn av smalt gatesnitt var det ikke mulig å opprettholde parkering langs veien og samtidig etablere sykkelvei og fortau, utenom ved parkometrene.

Det er flere reserverte plasser for bildeling i nærområdet, blant annet på Sydnes, Rosenbergsgaten og Professor Hansteens gate. Ved at stadig flere tar i bruk bildeling, blir det færre biler i gatene og mer plass til de som er avhengig av egen bil. En delebil i Bergen erstatter opptil 15 privatbiler. 

Tryggere skolevei

Det er flere barnehager og skoler i nærområdet, og dette prosjektet vil gjøre en del av veien til barnehage og skole tryggere ved å fjerne biltrafikk og bilparkering. 

Bergensrekkverk

Det er satt opp nytt rekkverk langs hele strekket, av typen bergensrekkverk.

Videre merking for sykkel

Vi justerer sykkeltraséen slik at den nå går gjennom Sydneshaugen, i stedet for gjennom Ivar Aasens gate. Dette medfører at biloppstillingsplassene i Ivar Aasens gate vil bli tilbakeført til parkering. På grunn av behovet for nytt skiltvedtak, som må godkjennes av Statens vegvesen, vil det ta litt tid før parkering-forbudt skiltet blir fjernet. Den nye sykkeltraséen blir: Dokkeveien - Sydneshaugen - Sydnesplassen. 

I løpet av  2024 skal Olaf Ryes vei også bli bedre for syklende og gående. Les mer om arbeidet her. 

Ikke tillat med parkering 

I Ivar Aasens gate er åtte gateparkeringsplasser blitt fjernet på grunn av oppmerking for sykkel. Vi har i ettertid endret sykkeltrasèn, slik at vi kan tilbakeføre disse parkeringsplassene. Grunnet behovet for nytt skiltvedtak, som må via Statens vegvesen, vil det ta noe tid før parkeringsforbudt skiltet blir fjernet. 

Kontakt 

Ved spørsmål om prosjektet kan du ta kontakt med Bymiljøetaten.

Epost: bymiljoetaten@bergen.kommune.no (Merk e-post med “Dokkeveien”) 

Telefon: 55565690 - fra kl. 08.00 til kl. 15.00