Mobilpunkt med faste plasser for bildeling på Holbergsallmenningen
Bilde: Lars Ove Kvalbein

Presentasjoner fra bildelingskonferansen 14. mai

På bildelingskonferansen 14. mai 2024 utforsket vi hvordan bildeling kan være et nøkkelverktøy for å utvikle den grønne og attraktive byen.

Bildeling som nøkkel for en attraktiv og bærekraftig byutvikling

Bildeling bidrar til å frigjøre betydelige areal fra parkering til privatbiler, reduserer biltrafikk og fremmer mer miljøvennlige transportvalg. Under konferansen diskuterte vi hvordan både offentlig forvaltning, eiendomsutviklere og mobilitetstilbydere må arbeide fremover for å bidra til at bildeling kan bli normen for de som ikke trenger å bruke bil hver dag.

Program og presentasjoner

Sesjon 1: Hvorfor eie når en kan dele?
Hva sier den siste forskningen om bildeling, og hvordan kan vi få flere til å ta i bruk delemobilitet fremfor å eie selv?

1. Bildeling som et nøkkelverktøy for fremtidens attraktive og levende byer v/ Lars Ove Kvalbein, Bymiljøetaten i Bergen

2. Hvordan gjøre deling til normen  v/seniorrådgiver mobilitet, Advier (NL)

3. CarNudge: Billige tiltak for å fremme bruken av bildeling  v/ Alice Ciccone, Transportøkonomisk institutt

4. Samtale: Hvordan kan bildeling fungere både på hjemmebane og for bedrift v/ Hilde Holdus, bildelingsbruker og partner i Sarsia, og Endre Ljones, direktør for Norconsult Bergen

Sesjon 2: Bildeling i urbane transformasjonsprosjekter
Vi utfordret en rekke aktører til dialog om hvordan bildeling kan innlemmes i urbane transformasjonsprosjekter, samt hva som må være på plass for at dette er gjennomførbart også fra et eiendomsutviklingsperspektiv.

1. Eksempel fra Tyskland: Frikjøp av parkeringsplasser gjennom mobilitetspass til boligkjøpere v/ Rebecca Karbaumer, City of Bremen

2. Samtale om bildelingens rolle i byutviklingsprosjekter med blant annet Tarje Wanvik, direktør for Plan- og bygningsetaten, og
Christine Flataker Johannessen, adm. dir. Frydenbø Eiendom.

Moderator: Bernt Sverre Mehammer, It’s Tomorrow

Sesjon 3: Hvordan kan det offentlige fremme økt bruk av bildeling?
Hvordan arbeider offentlige aktører som kommuner, fylkeskommuner, nasjonale myndigheter og kollektivselskap i dag for å fremme bildeling, og hvordan bør vi jobbe fremover?

1. Kommunal tilrettelegging for bildeling gjennom parkeringstillatelser og innkjøp av tjenestemobilitet v/ Lars Petter Klem, Bymiljøetaten i Bergen

2. Hvordan legge til rette for bildeling i både små og store byer v/ Celina Negro, Norconsult

3. Erfaringer fra utlandet med offentlig tilrettelegging for bildeling v/ Bram Seeuws, Autodelen.net

4. Insentiver for å fremme bildeling gjennom digital regulering v/ Harald Sævereid, Nivel
Presentasjon Harald Sævereid, Nivel (lenke til presentasjon i Google drive)

5. Bildeling som del av et helhetlig mobilitetssystem v/ Tom Nørbech, AtB

6. Samtale: Hvilken rolle har det offentlige for å legge til rette for bildeling v/ bildelingsaktører i Bergen v/ Tori Langaas, Dele, og Thea Samer, GetAround.

Sesjon 4: Studietur til nabolagsmobilpunkter i Bergen
Deltakerne ble invitert med på en tur til forskjellige mobilpunkter i Bergen sentrum for å se på hvordan kommunen legger til rette for delt mobilitet til byens befolkning.

Kontakt

Har du spørsmål om konferansen, kan du kontakte Lars Petter Klem på lars.klem@bergen.kommune.no

Les mer om: