På begynnelsen av 1990-tallet hadde Hammarby Sjöstad rykte på seg for å være et nedslitt, forurenset og utrygt industri- og boligområde. Nå er Hammarby Sjöstad et av Stockholms mest attraktive boligstrøk og et av verdens mest vellykkede byfornyelsesområder. Ferdig utbygget vil det bo ca. 25.000 mennesker her og området vil romme ca. 10.000 arbeidsplasser.
Et av prosjektets mål var at flere infrastruktursystemer skulle være integrert i planleggingen fra begynnelsen, både når det gjaldt mobilitet og teknisk og blågrønn infrastruktur. 80% av all transport skulle være dekket av offentlig transport, sykkel eller gange. Det ble investert i offentlige transportsystemer som trikk, biogassbusser samt båtbusser.
Stockholm kommune planla Hammarby Sjöstad etter byøkologiske prinsipper. Regnvann infiltreres direkte i bakken eller dreneres gjennom kanaler. De mange små kanalene er en del av utformingen av bylandskapet. Noen av takene er grønne tak som en buffer ved mye regnvann. Avrenning fra veier fanges separat og dreneres til rensebasseng før de infiltreres i grunnen.
Bærekraftige alternativer for håndtering av vann, energi og avfall er blitt en del av arkitekturen. All elektrisitet som brukes kommer fra fornybare kilder.
«Glasshuset» - et transparent miljøinformasjonssenter - synliggjør en del av miljøteknikken med blant annet bossug, varmepumper, solceller, biogass og en værstasjon. Huset har en opplæringsfunksjon og skal oppmuntre beboerne til å bli mer bevisste på forbruk og vaner.
Gangveier og brygger er etablert langs sjøfronten og kanalene. Det gir en tilgjengelig og attraktiv sjøfront som utnytter stedets herlighetsverdier og gir pusterom i hverdagen.
De mange små kanalene er en del av utformingen av bylandskapet og skaper en unik bydel med sterk identitet. Framtidsrettet mobilitet og blågrønn infrastruktur gjør det trivelig og attraktivt å bo her.