Satsing 03: Bærekraftig mobilitet
Bergen skal ha gode, effektive og miljøvennlige transportløsninger. Gange, sykkel og kollektivtransport skal prioriteres, og transportbehovet skal reduseres.
Hva må til?
- Aktiv transport i en kompakt by. Gjennom kompakt byutvikling sikres korte avstander mellom bolig, arbeidsplass og tjenester slik at transportbehovet reduseres. Det må tilrettelegges for at hverdagsreiser i størst mulig grad kan gjøres ved å gå eller sykle også på tvers av bydeler. Både tilgjengelighet, kvalitet og brukervennlighet er viktig.
- Infrastruktur for bærekraftig mobilitet prioriteres. I all planlegging prioriteres de gående først, og dernest sykkel og kollektivtransport. Bergen må ha en effektiv, trygg og sammenhengende infrastruktur for gående, syklende og kollektivreisende, der Bybanen er ryggraden i kollektivsystemet. Det må være sømløse overganger mellom transportformene.
- Restriksjoner for bilbruk. Bruk av privatbil må reduseres også gjennom at det blir dyrere og mindre attraktiv å bruke og parkere bil enn å velge gange og sykkel, eller kollektive løsninger. Arealet for parkering må begrenses.
- Redusere transportbehovet på korte og lange reiser. Hjemmekontor og andre former for fjernarbeidsløsninger og sambruk av arealer må brukes for å redusere transportbehovet. Tilrettelegging for digitale møterom kan også redusere reisebehovet for lengre reiser.
- Regulatoriske og økonomiske virkemidler. Bærekraftige transportformer må få både regulatoriske og økonomiske fordeler.
- Delte mobilitetsløsninger som bidrar til redusert privatbilisme og øker overgangen til aktive og kollektive transportformer, må være tilgjengelige i alle bydeler. Færre skal eie egen bil.
Satsing 04: Fossilfri transport
All veitransport i Bergen skal være fossilfri i 2030. Havnen skal være fossilfri, og det jobbes for at sjøfart og luftfart skal bli fossilfri så fort som mulig.
Hva må til?
- Nullutslippskjøretøy. Det må legges til rette for at nullutslippskjøretøy skal være det foretrukne å både kjøpe og å bruke for alle typer veitransport. Tilrettelegging må skje samtidig som man iverksetter restriktive tiltak som nullutslippssoner.
- Nødvendig lade- og fylleinfrastruktur. Det må sikres et tilgjengelig nettverk med lade- og fylleinfrastruktur med nullutslippsdrivstoff for hele transportsektoren, og det må sikres at det tas i bruk. Biodrivstoff må godtas som en overgangsløsning inntil nullutslippsløsninger er tilgjengelig for luftfart, sjøfart og tungtransport.
- Teknologiutvikling og nye drivstoff. Det kreves ytterligere teknologiutvikling, utprøving og storstilt utrulling av nye nullutslippsløsninger for både tungtransport, sjøfart og luftfart.
- Regulatoriske og økonomiske virkemidler som gjør det mer fordelaktig å bruke nullutslipps transportløsninger må på plass i alle sektorer. Fossile løsninger må begrenses i større grad, og der har staten en nøkkelrolle.