Kulturminnegrunnlag: Gamle Vossebanen

Jernbaneverket utarbeidet i 2005 nasjonal verneplan for kulturminner, og det åpnes her for at gamle Vossebanen vernes formelt, noe som skjedde ved vedtak datert 15.09.2016.

Gamle Vossebanen Kulturminneutredning 2006 bilde
 
 

På oppdrag fra Jernbaneverket utarbeidet derfor Byantikvaren dette kulturminnegrunnlaget.

Vossebanen ble satt i drift mellom Bergen og Voss i 1883 som smalsporet jernbane og ombygget til normalspor i 1904. Det var helt fra starten av planlagt å forlenge banen østover mot Oslo, og ved anleggelse av Bergensbanen som ble satt i drift 1909, ble banene slått sammen. For å forkorte reiseavstanden ble Ulrikstunnelen bygget i 1964. Dette førte til at lokalbanen mellom Bergen og Nesttun ble nedlagt året etter, men banen ble brukt til godstransport enda noen år etter dette. Banens linjeføring, enkelte kulverter, broer, skjæringer, samt noen bygninger tilknyttet jernbanen er fortsatt bevart. Disse er viktige strukturer som gjør jernbanen, og områdets historie lesbar. Etablering av Vossebanen har hatt en markant innvirkning på Fana og Arnas historie. Den ble et tidsskille i form av dens innvirkning på utparsellering av jordbruksjord, utbygging av boliger og industri, samt kommunikasjonen med Bergen. Strekningen mellom Midttun og Garnes er i dag veterantogtrasé og er vedtaksfredet ved forskrift som trådte i kraft 15.09.2016.

Vedlegg