Bilde av et klasserom
Bilde av et klasserom
Bilde: Ivan Aleksic

Forberedelsesmateriell i Livsmestringsfaget

Her finner du hefte og videoer om undervisningsøvelser og hefte og videoer om isbryterøvelser.

Hefte med undervisningsøvelser:

Her finner du videoer og et hefte med beskrivelse av undervisningsøvelser. Heftet inneholder instrukser om hvordan øvelser kan gjennomføres og kommer i fem forskjellige språk. Videoene illustrerer hvordan undervisningsøvelser kan gjennomføres i en reell klassesetting. Øvelser gjennomføres i klasser med deltakere med ulik bakgrunn.

Videomateriell: 

Video 1 - Ballspill

 

Video 1 presenterer en undervisningsøvelse kalt "Ballspill". I denne øvelsen står alle i sirkel og kaster ballen til hverandre. I første runde sier man bare sitt eget navn når man får ballen, men i påfølgende rundene skal man si navnet på personen man kaster til. Antallet baller øker gradvis for å øke vanskeligheten. Etter øvelsen reflekterer deltakerne over opplevelsen og hva de la merke til i tankene, følelsene, kroppen og rommet. Det er også en mulighet for psykoedukasjon om viktigheten av lek, fysisk aktivitet og avkobling selv i vanskelige tider. Dette er en god aktivitet for å avslutte samlingen som handler om psykiske lidelser. 

Hefte med isbryterøvelser 

Her kan du finne hefte med beskrivelse av isbryterøvelser. Hefte inneholder instruksjoner om hvordan øvelser kan gjennomføres. Videre finnes videosnutter som vil gi en reell illustrasjon av hvordan isbryterøvelser kan gjennomføres i klasseromssetting. Øvelser er gjennomført i klasser med ukrainske deltakere i introduksjonsprogram med kort botid i Norge.

Videomateriell: 

Video 1 - Historien bak navnet mitt

 

Video 1 presenterer en isbryterøvelse kalt "Historien bak navnet mitt", hvor deltakerne deler betydningen av deres navn. Under denne øvelsen stiller læreren åpne spørsmål om navnet til hver deltaker. Etter at historiene er delt, leder læreren en reflekterende diskusjon. Dette er en verdifull aktivitet for å begynne samlingen som handler om identitet.

Video 2 - Gå inn i sirkelen

 

Video 2 presenterer en isbryterøvelse kalt "Gå inn i sirkelen". Alle deltakerne står i en sirkel mens læreren leser opp en rekke utsagn, ett om gangen. Deltakerne blir bedt om å bevege seg inn i sirkelen hvis de er enige med utsagn. Etter øvelsen oppsummerer læreren med en diskusjon i plenum. Detter er en velegnet aktivitet å integrere i samlingen som utforsker temaer knyttet til diskriminering og lovverket i Norge.

Video 3 - Introduksjon

 

Video 3 presenterer en isbryterøvelse kalt "Introduksjon". Deltakerne tildeles et nummer og setter seg sammen med en annen deltaker som har det samme nummeret. De snakker sammen om seg selv før de hver for seg presenterer sin samtalepartner for resten av klassen. Denne øvelsen anbefales for bruk ved første samling slik at deltakerne blir bedre kjent med hverandre. 

Video 4 - Bli kjent

 

Video 4 presenterer en isbryterøvelse kalt "Bli kjent". Deltakerne arbeider i par med sin sidemann og får i oppgave å finne 10 ting de har til felles. Hvert par presenterer deretter sine funn for hele klassen. Etter øvelsen oppsummerer læreren med en diskusjon i plenum. Denne øvelsen anbefales for bruk ved begynnelsen av andre samling for å fremme bedre kjennskap og godt samarbeid mellom deltakerne.

Video 5 - Min favoritt rett

 

Video 5 presenterer en isbryterøvelse kalt "Min favoritt rett". Deltakerne deler sine favorittretter mens læreren stiller åpne spørsmål for å utforske, for eksempel, rettens opprinnelse eller assosiasjoner en har til den retten. Øvelsen avsluttes med en diskusjon i plenum. Denne øvelsen tilpasses for å brukes under samlingen om stress, søvn og kosthold. 

 

Kontaktinfo for tilbakemelding og andre henvendelser:

Senter for Migrasjonshelse (SEMI): migrasjonshelse@bergen.kommune.no

Liubomira Romanova (Prosjektkoordinator): Liubomira.Romanova@bergen.kommune.no