Aksnes er avhengig av å ta medisiner flere ganger daglig. For å enkelt selv holde orden på tabletter og medisintider, ble multidosedispenser løsningen.
Frihet
En multidosedispenser er en elektronisk dispenser som er forhåndsinnstilt til å dosere ut poser med tabletter til fastsatte tidspunkt. Når det er tid for å ta tablettene, varsler apparatet om dette.
– Dette fungerer veldig bra for meg, og gir meg frihet og selvstendighet i hverdagen. Jeg slipper å sitte å vente på at hjemmesykepleier skal komme for å hjelpe meg med å ta medisinene mine, sier Aksens.
Aksens har helseutfordringer som gjør ham avhengig av å få tablettene samlet i poser, som enkelt lar seg åpne. Det gjør medisinposene fra dispensere. Multidoseruller med medisinene Aksnes trenger, blir gjort klare på apoteket. Hver fjortende dag, kommer hjemmesykepleier hjem til 62-åringen, for å sette inn ny medisinrull i dispenseren.
Responssenteret varsles
Om Aksnes skulle glemme å ta medisinene sine, vil Responssenteret bli varslet om dette og ta kontakt. Det har ikke skjedd.
Responssenteret blir også varslet om noe er galt med dispenseren.
– To ganger har posene krøllet seg. Da har Responssenteret oppdaget dette før meg, og fulgt opp. Jeg føler meg veldig trygg på multidosedispenseren og oppfølgingen fra responssenteret, sier Aksnes.
Følger opp
Multidosedispenser er et helseteknologisk hjelpemiddel, som du kan søke kommunen om å få tildelt. Det finnes også andre dosetter med alarm som minner deg på at du skal ta medisinene dine.
Det er per i dag rundt 300 personer i Bergen kommune som benytter seg av elektronisk medisineringsstøtte. Kommunens målsetting er at flere skal ta i bruk den nye teknologien, for å i størst mulig grad selv mestre egen medisin.
Ifølge avdelingsleder ved Responssenteret Lars Olav Gåsdal, skal alle som har elektronisk medisineringsstøtte være trygge på at de blir fulgt godt opp.
– Responssenteret er døgnbemannet, og vi blir varslet både om medisiner ikke blir tatt når de skal, og om tekniske feil på dispenserne. Vi har gode rutiner for oppfølging i slike tilfeller, og egne helsearbeidere som kan rykke ut. Vi samarbeider også tett med pårørende og hjemmesykepleien. Tekniske utfordringer har vi egne folk som løser, men heldigvis er det lite tekniske problemer med dispenserne, sier han.