Senior

: Danielle Jones og Arash R. Mahootchi foran en datamaskin på et av de nye veiledningsrommene hos Innbyggerservice.
VEILEDER: Danielle Jones og Arash R. Mahootchi, konsulenter ved Innbyggerservice, hjelper deg med å mestre data og internett, slik at du kan benytte deg av kommunens tjenester digitalt.
Bilde: Nina Johnsen

Bli mer digital du også

Innbyggerservice hjelper deg med å komme i gang på data og internett, slik at du kan benytte deg av kommunale tjenester digitalt.

Innbyggerservice i Kaigaten 4 har ansvaret for hovedsentralbordet til Bergen kommune. Hos dem kan du få veiledning og hjelp til å mestre digitale løsninger. 

– Målet vårt er å gi grundig og god opplæring, slik at du klarer deg selv neste gang du skal bruke kommunens nettsider eller søke om en tjeneste, sier Arash R. Mahootchi, konsulent ved Innbyggerservice. 

Han understreker at de er i kontakt med noen seniorer som er flinke til å bruke digitale løsninger. 

– Det er gøy å hjelpe godt voksne innbyggere som står på for å heve egen digital kompetanse, sier han. 

Nye veiledningsrom

For kort tid siden pusset Innbyggerservice opp resepsjonen. De fikk samtidig på plass to splitter nye veiledningsrom, der de blant annet kan gi deg digital veiledning mellom klokken 08.00 og 11.00 alle hverdager. Du kan lære alt fra hvordan du oppretter en e-post-adresse og finner frem på kommunens nettsider, til hvordan du laster opp og legger ved vedlegg i digitale søknader. 

– Du nye rommene gir oss kapasitet til å gi digital veiledning til flere enn tidligere. I tillegg styrker dette personvern og informasjonssikkerhet. I et lukket rom kan du oppgi nødvendige personlige opplysninger i trygge rammer, poengterer Mahootchi. 

Steg for steg

Har du behov for digital veiledning, bestiller du en time ved å ringe 55 56 55 56 eller møte opp fysisk i resepsjonen til Innbyggerservice mellom klokken 08.00 og 15.00 mandag til fredag.

Danielle Jones, konsulent ved Innbyggerservice, trekker frem at et spørsmål som ofte går igjen, er hvordan man går frem for å legge ved et vedlegg til en digital søknad. 

– Vi viser hvordan du skal gjøre dette steg for steg i rolig tempo. Har du for eksempel et nettbrett som du foretrekker å bruke, kan du gjerne ta dette med deg til veiledningstime hos oss. Da kan vi vise hvordan du skal gå frem på nettbrettet som du er vant til å bruke. Da vil det bli enklere for deg å klare dette på egen hånd en annen gang, sier Jones. 

Det er lett å glemme hvordan du skal gå frem dersom det går lang tid mellom hver gang du skal sende søknader, laste opp vedlegg eller bruke ulike digitale løsninger. 

– Vi pleier derfor å tipse om at er lurt å øve hjemme, og aller helst når du nettopp har lært hvordan du skal gjøre de ulike prosessene, sier hun.

Konsulentene på Innbyggerservice veileder og gir informasjon om kommunens tjenester og tilbud. De er ikke saksbehandlere, og kan derfor ikke gi informasjon om status etter at du har sendt inn en søknad. Innbyggerservice vil derimot sette deg i kontakt med riktig etat eller avdeling, dersom du har spørsmål knyttet til en konkret søknad. 

Hjelper også ikke-digitale

Hos Innbyggerservice kan du også få hjelp og veiledning dersom du ikke bruker data, nettbrett eller internett. I tillegg til å gi deg informasjon, kan konsulentene skrive ut søknadsskjema og sende det i posten til deg. Du kan også få veiledning om hvordan du skal fylle ut papirskjema, og hvor du skal sende dem etterpå. 

– Alle innbyggere skal, uavhengig av digital kompetanse, få den hjelpen de trenger for å kunne benytte seg av kommunens tjenester og tilbud, sier Jones til slutt. 

TILBAKE TIL FORSIDE SENIORGUIDE