Ansatte på Responssenteret foran dataskjermet på kontoret.
PÅ VAKT: Responssenteret følger i snitt opp 5700 alarmer i måneden. Her ved avdelingsleder Lars Olav Gåsdal og Christina Iversen. (I bakgrunnen Siren M. Olsen og Sebastian Correa Soltesz.)
Bilde: Nina Johnsen

De passer på deg hele døgnet

På Responssenteret i Bergen sentrum, sitter helsepersonell klare for å hjelpe deg dersom alarmen din blir utløst.

Alarmmottaket som er bemannet hele døgnet, følger opp utløste helseteknologiske alarmer som trygghetsalarm, sensoralarm, GPS, kamera og medisinstøtte. Les mer om de ulike typene helseteknologi.

Rask respons

Om du trykker på trygghetsalarmen din, eller om en sensorstyrt alarm blir utløst, får responssenteret umiddelbart beskjed. De prøver da å nå deg, enten via høyttaler tilkoblet alarmen eller via telefon. Det tar ikke lange tiden før de tar kontakt.

– 70 prosent av alarmene blir besvart det første minuttet. Etter to minutter har vi respondert på 90 prosent av alle alarmer som overvåker fall og bevegelse, forteller avdelingsleder ved Responssenteret, Lars Olav Gåsdal.

Rykker ut

Dersom Responssenteret ikke oppnår kontakt, eller du trenger hjelp, drar responsteamet tilknyttet senteret hjem til deg. Er teamet opptatt, får hjemmesykepleien i bydelen din oppdraget.

Om situasjonen ikke er akutt, vil det for deg som har hjemmesykepleie være helsearbeidere fra denne tjenesten som hjelper deg ved behov. Dette kan for eksempel være hvis alarmen gjelder at du ikke har tatt medisinen din.

Har du GPS-alarm kan det være dine nærmeste pårørende som blir varslet først, dersom dette er avtalen. Du får kontakt med responssenteret hvis de ikke svarer.

Trygghetsalarmene som er utlevert etter 2019, har røykvarsler koblet til alarmen. Har du en slik alarm, vil du bli kontaktet dersom røykvarsleren din går.

Responssenteret blir også varslet og følger opp saken, dersom om noe er galt med alarmen din eller den går tom for batteri.

Økt trygghet

Rundt 4.700 innbyggere i Bergen kommune har i dag trygghetsalarm. Dette er den mest utbredte alarmen.  Gåsdal anbefaler å søke om trygghetsalarm når du begynner å få balanseproblemer, står i fare for å falle, eller føler deg utrygg av andre grunner.

– Alarmene vi overvåker gir økt sikkerhet og selvstendighet for innbyggerne i Bergen. Også for pårørende gir det en trygghet å vite at deres kjære blir passet på hele døgnet, og ikke bare ved avtalte tilsyn, sier Gåsdal.

Om du, dine pårørende eller helsepersonell mener at du har behov for alarm, kan du søke kommunen om dette. Alle over 85 år får tildelt trygghetsalarm uten behovsprøving. Du betaler en månedlig egenandel for trygghetsalarmen. For 2024 er denne egenandelen 264 eller 358 kroner, avhengig av inntekten din.

Les også om at hvordan sensoralarm gir trygghet til Sigvald Løkeland

TILBAKE TIL FORSIDE SENIORGUIDE