Viktige satsinger

Byrådsavdeling for helse og omsorg (BHO) har gjennomført flere prosjekter som er tuftet på tillits- og faglighetsreformens prinsipper.

Helsetjenesteteam og omsorgsteam

Logo for HELTOM
Logo for HELTOM

HELTOM er navnet på et innovasjonsprosjekt som har pågått i hjemmetjenestene i Bergen siden mars 2020. I prosjektet har hjemmetjenestene blitt organisert i helsetjenesteteam og omsorgsteam i stedet for tradisjonelle hjemmesykepleieavdelinger. Sykepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter og kliniske ernæringsfysiologer er tilknyttet helsetjenesteteam, mens helsefagarbeidere og assistenter jobber i omsorgsteam.

Den nye organiseringen medfører at helsefagarbeidere og assistenter utfører flere oppgaver som sykepleierne tidligere gjorde, og de har fått mer ansvar. Sykepleierne utfører nå de oppgavene som krever deres kompetanse. De aller fleste brukerne følges opp av et omsorgsteam. 

HELTOM– fire års tjenesteinnovasjon

HELTOM modellen har blitt innført bydel for bydel i en fireårsperiode. Modellen ble ført pilotert i Fana og Ytrebygda fra mars 2020. NORCE drev følgeforskning på piloten, og piloten ble justert etter tilbakemeldinger og erfaringer fra medarbeidere i tjenesten og på bakgrunn av anbefalinger fra forskningen. Sluttrapporten HELTOM beskriver piloten HELTOM.

I 2022 ble HELTOM-modellen utvidet til bydelene Bergenhus og Årstad. I HELTOM 2.0 ble det jobbet videre med å utvikle HELTOM-modellen, blant annet med å se på ledelsesstrukturen, og hvordan tjenestene i større grad kunne styrke kompetanse- og veiledningsarbeidet rettet mot helsefagarbeidere og assistenter. I sluttrapporten HELTOM 2.0 kan du lese mer om dette prosjektet.

I 2023/2024 har de siste bydelene, Fyllingsdalen/Laksevåg og Arna/Åsane også organisert seg i helsetjenesteteam og omsorgsteam, i HELTOM 3.0. Bergen kommune har utviklet og etablert en helt ny organisasjonsmodell i alle bydelene i kommunen. 

Tilbakemeldinger fra ansatte er at det å jobbe i team medfører at de opplever økt ansvar, faglighet og tillit. Dette gir høyere grad av trivsel og motivasjon, sammenliknet med tradisjonell organisering. Sykepleierne er fornøyde med at de får brukt sin kompetanse mer målrettet, behovet for sykepleiere er redusert og det er lettere å rekruttere sykepleiere.

Helsefagarbeiderne utfører nå en del oppgaver som sykepleierne gjorde før, og dette forutsetter at de får kompetanseheving og veiledning. Etter hvert som de får erfaring med nye oppgaver og roller, gir de aller fleste uttrykk for at de trives med mer ansvar og varierte oppgaver. ​

I Stortingsmeldingen Fellesskap og mestring- Bo trygt hjemme, brukes HELTOM som eksempel for hvordan en kan jobbe med oppgavedeling i tjenestene. Helse- og omsorgsministeren har vært på besøk Bergen for å høre om prosjektet. Det har vært artikler om HELTOM i Fagbladet Helsefagarbeideren og Fagbladet Geriatrisk sykepleie. Mange kommuner har kommet til Bergen for å lære mer om HELTOM, og prosjektlederne har blitt invitert på ulike konferanser rundt om i landet for å fortelle om prosjektet. 

HELTOM er tillit og faglighet i praksis

  • Ansatte har fått mer tillit og ansvar, for eksempel gjennom oppgavedeling fra sykepleiere til helsefagarbeidere.
  • Det har blitt gjennomført brukerundersøkelser, og tilbakemeldingene har vært brukt både til å utvikle tjenestene, men også for å være sikre på at brukerne får like gode tjenester i en HELTOM-organisering. 
  • Prosjektet er kunnskapsbasert. Det har blitt justert som følge av følgeforskning, tilbakemelding fra brukere, og som følge av erfaringer fra ansatte i tjenestene. 
  • Målsettingen med HELTOM har vært tydelig: Tilgjengelig kompetanse skal brukes målrettet og effektivt. Prosjektledelsen har samarbeidet tett med ansatte i tjenestene, vernetjeneste og tillitsvalgte for å utvikle modellen, og prosjektet har sånn sett vært tjenestens eget innovasjonsprosjekt og er gjennomført helt i tråd med prinsippene i Tillits- og faglighetsreformen.

Les mer:

Nye måter å involvere brukerne

BHO jobber med å finne nye måter å involvere brukerne på. Dette gjelder på alle nivå i organisasjonen; alt fra gjestebud ved utarbeidelse av politiske planer til etablering av en Aldringshub på Alrek helseklynge der innbyggere får anledning til å delta i arbeidet med å utvikle innovative helse- og omsorgstjenester.

Vurderingsteam 

Ansatte i vurderingsteam
FERDIG INNFØRT: Vurderingsteam er nå innført for alle bydeler.

Innføringen av vurderingsteam ble gjort i tråd med mål og prinsipper i tillits- og faglighetsreformen. De begynte for fullt i 2020 og er nå innført for alle bydeler. Vurderingsteamet kartlegger nye personer som søker om tjenester. Teamet gir helsetjenester til brukerne i inntil fire uker samtidig som de kartlegger og vurderer behovet hos den som har søkt om tjenester.

 Når de er ferdige med vurderingen gjøres vedtak om tildeling av konkrete tjenester, og ansvaret for brukerne overføres til tjenesteleverandørene med ansvar for tjenestene de trenger. Brukerne har vært svært fornøyde og mange blir selvhjulpne i løpet av tiden vurderingsteamet følger dem opp.

Sluttrapport for innføring av vurderingsteam