Det er størrelsen på boligen din som avgjør hvor mye du skal betale i vann- og avløpsgebyr.
Det er størrelsen på boligen din som avgjør hvor mye du skal betale i vann- og avløpsgebyr.
Satser vist inkl. 25 % mva. (tall i parentes uten mva.).
For tilbygg betales det for areal større enn 50 m2.
Gebyret baseres på byggets bruksareal (alt innvendig areal, fra kjeller til loft), med grunnlag i arealberegninger fra Plan- og bygningsetaten i Bergen kommune. Alle næringseiendommer skal ha installert vannmåler og betale for målt forbruk.
Eksempel på årsgebyr 2024 dersom du ikke har vannmåler:
For å finne ut hva du skal betale, må du legge sammen abonnementsgebyr og forbruksgebyr. Eksempelet under gjelder en bolig på 120 m2 bruksareal. Forbruket er stipulert, altså antatt etter en bestemt utregningsmåte.
Forbruksgebyret blir regnet ut ved å gange kvadratmeter (m2) bruksareal med en faktor 1,3 (m3 pr. m2). I dette tilfellet blir det slik:
120 kvadratmeter x faktor 1,3 = 156 kubikkmeter. 156 kubikkmeter blir da stipulert årsforbruk av vann. Dette er grunnlaget for utregning av forbruksgebyret.
I tillegg skal du betale abonnementsgebyr, som er fast beløp per m2.
Faktura for kommunale avgifter blir sendt ut fire ganger i året. Dette er en samlefaktura for eiendomsskatt, feiing med tilsyn, renovasjon, bossug og vann og avløp.
Feieavgiften blir kun fakturert på faktura for 4. termin.
Gebyrregninger og andre enkeltvedtak fra Bergen Vann kan påklages i samsvar med reglene i forvaltningsloven. Orientering om klageadgang skal være vedlagt vedtak.
Klageinstans er kommunens klagenemnd. Klagesaker skal legges fram for Byrådsavdeling for byutvikling, klima og miljø for ny vurdering før saken oversendes klagenemda.
Ilagt gebyr må betales fullt ut selv om beregningen er påklaget.
Andre spørsmål? Kontakt vårt kundesenter på telefon 55 56 60 00 (hverdager fra 8 til 15) eller på e-post bergenvann@bergen.kommune.no
Vann- og avløpsområdet drives til 100 prosent selvkost. Det vil si at Bergen kommunes vann- og avløpstjenester fullt ut skal dekkes av gebyrinntekter. Eventuelle overskudd settes på et selvkostfond mens eventuelle underskudd dekkes av selvkostfondet. Budsjett og regnskap som avviker fra null gjelder regnskapsmessige meravskrivninger.
Ved årsskiftet 2023/2024 er prognose for selvkostfondene 31 millioner kr. Fondene skal bygges ned til null (0) innen utgangen av 2028, i samsvar med Selvkostforskriften.
Har du kjøpt eller solgt eiendom, vil kommunen motta eierskiftemelding om dette fra Kartverket.
Vi sender faktura til den som er registrert som eier den dato vi oppdaterer eierforholdet mot Kartverket. Har vi sendt faktura til gammel eier og den ikke blir betalt ved forfall, vil kravet blir overført på eierskiftefaktura til ny eier og på ny eier sitt kundenummer og KID referanse.
Faktura vil med andre ord bli sendt til den som til enhver tid står registrert som eier av boligen. Ved eierskifte må fordeling og oppgjør av gebyrer og eiendomsskatt ordnes mellom kjøper og selger i forhold til eiertid.
Faktura for 3. kvartal blir sendt til den som er registrert som eier i Kartverket i begynnelsen av juli måned. Eierskiftefatura for ubetalt krav sendes til ny eier etter 20. august.
For mer info om å betale regning til kommunen, se her.