Planområdet omfatter de sentrale delene av Indre Arna, som er et av bydelssentrene i Bergen kommune. Indre Arna skal i kraft av å være bydelssenter bidra til å ta sin del av veksten i byutviklingen i årene fremover. Arna er et viktig kollektivknutepunkt både for jernbane og buss.
Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for kompakt byutvikling og styrke Indre Arna som bydelssenter og regionalt senter. Målet er å tilføre bokvaliteter ved å legge til rette for sentrumsaktiviteter, grønne byrom, møteplasser, bedre og sammenhengende gange- og sykkeltilbud, korte gangavstander mellom daglige gjøremål, og å tilrettelegge for enklere og mer effektiv bruk av kollektivtransport.
Nytt fagnotat for veien videre
Høsten 2024 sendte Byplanavdelingen i Plan- og bygningsetaten et fagnotat om alternativer for veien videre for områdereguleringen. Se vedlegg nederst i saken.
I fagnotatet viste Plan- og bygningsetaten fire ulike veivalg for den videre utviklingen i Indre Arna. De fire veivalgene var basert på planområdets forutsetninger med et svært begrenset område for sentrumsutvikling, antatt dårlige grunnforhold, areal avsatt som riggområder i lang tid fremover, innspill og innsigelser fra offentlige instanser og nabomerknader.
Se kartfortellingen
Plan- og bygningsetaten har laget en kartfortelling som forteller om områdereguleringen for Indre Arna.
Sjekk ut kartfortellingen her.
Mobilitet, byliv og grønnstruktur
Planforslaget foreslår å endre traséen for Ådnavegen, flytte kollektivterminalen og fjerne overflateparkering. Dette er gjort for å skape større rom for byutvikling, et mer urbant sentrumsområde, redusere barrierer for gående og gi et mer effektivt kollektivbyttepunkt.
Planforslaget legger til rette for et sammenhengende gangvegnett langs Arnavågen og langs Storelva. Det er også lagt opp til gang- og sykkelforbindelse mellom Øyrane torg og Storaneset. Noe utfylling i Arnavågen er foreslått for å sikre nødvendig areal til strandpromenaden og samtidig ivareta gode kvaliteter i byggeområdene. Plangrepet i sin helhet bidrar til sterkt forbedrede forhold for gående og syklende i området.
De sentrale delene er i hovedsak regulert til blandet sentrumsformål og kontor. Bebyggelsen skal tilpasses en bymessig utvikling. Like ved Øyrane torg er det avsatt et areal til offentlig tjenesteyting/idrett. Det legges til rette for en høy andel boliger og en barnehage. Illustrert utbygging i de sentrale delene har et potensiale på i overkant av 600 boenheter. Det foreslås næring, kontor og parkeringshus på vestsiden av Storelva, og nord og sør for Ådnavegen. I de eksisterende boligområdene utenfor sentrumskjernen legges det opp til fortetting i ulik grad.
Fremdrift og medvirkning
- Planoppstart og planprogrammet var på høring i 2013
- Planprogrammet ble fastsatt august 2015
- Ny oppstart 2022
- Gjennomføring av ulike typer medvirkning juni 2022
- Planforslag oversendt Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling juni 2023
- Planforslaget var på høring og offentlig ettersyn i perioden 14. oktober til 5. desember 2023.
- November 2023 inviterte Plan- og bygningsetaten til åpent informasjonsmøte i Ljoshall om planforslaget.
- Nytt fagnotat for veien videre levert fra Plan- og bygningsetaten i 2024.
Kontakt
For eventuelle spørsmål kan prosjektleder kontaktes på på e-post ann-helen.nessen@bergen.kommune.no.
Fagnotat alternativer for veien videre høsten 2024
Vedlegg til offentlig ettersyn høsten 2023
Du finner flere dokumenter i saken via kommunens saksinnsynsløsning. Skriv inn saksnummer 2022/20446 i søkefeltet.