Du finner forskriften her.
Det er ikke vesentlige forskjeller på det gamle. Elever og foresatte bør spesielt lese Kapittel 2:
Kapittel 2. Skoleregler
§ 4.Regler for orden
Eleven skal:
a. møte presist på skolen, og til undervisning
b. ta vare på skolens eiendom og utstyr
c. holde det rent og ryddig på skolen
d. ha med nødvendig utstyr
e. møte forberedt til opplæringen
f. gjøre skolearbeidet til rett tid og innenfor frister satt av lærer/skolen
g. bare bruke mobiltelefon når dette er avtalt med undervisningspersonell
h.følge kommunens og skolens regler om bruk av digitalt utstyr og program.
§ 5.Regler for oppførsel
Eleven skal vise alminnelig god oppførsel. Det vil si:
a. snakke fint om, til og med andre. Dette gjelder både fysisk og digitalt
b. behandle medelever, ansatte og andre som elevene møter i skolehverdagen med respekt, uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering m.m. Dette gjelder både fysisk og digitalt
c. følge beskjeder fra de voksne på skolen
d. ta godt vare på skolens og andre sine eiendeler
e. bare ta eller dele bilder, film eller lydopptak når eleven har fått lov til dette.
Skolen aksepterer ikke at eleven:
a. mobber, sjikanerer, trakasserer, eller på andre måter krenker andre
b. utøver eller truer med fysisk vold
c. banner eller bruker grovt språk
d. stjeler fra andre
e. Skulker/har udokumentert fravær
f. jukser eller forsøker å jukse på prøver eller andre vurderingssituasjoner
g. har med, bruker, eller er påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler
h. røyker eller bruker tobakk/snus/e-sigaretter
i. har med og/eller bruker farlige gjenstander
j. bruker plagg som helt eller delvis dekker ansiktet.
§ 6.Reaksjoner ved brudd på kommunens eller skolens lokale skoleregler
Skolen skal reagere så snart som mulig etter at eleven har brutt skolereglene. Reaksjoner som griper inn i elevens rettigheter eller friheter, kan bare brukes som reaksjon på brudd på regler som er beskrevet i §§ 4 og 5. Skolen skal ikke bruke kollektiv straff, fysisk straff eller krenkende straff. Skolen skal forsøke mindre inngripende tiltak før de vurderer tiltak etter bokstav f–h under.
Skolene kan bruke følgende reaksjoner ved brudd på skolereglene:
a. samtale med eleven og/eller foreldrene
b. beskjed til, eller veiledning av, eleven
c. anmerkning (gjelder ungdomsskoleelever)
d. skriftlig advarsel til eleven
e. krav om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for
f. restriksjoner på elevens bruk av skolens utstyr, eller hvor fritt eleven kan bevege seg på skolens område
g. bortvisning fra opplæringsøkten i inntil to klokketimer
h. bortvisning for resten av dagen. Elever på ungdomstrinnet kan bli bortvist i inntil tre skoledager
i. midlertidig eller permanent skolebytte.
Eleven plikter å overholde reaksjonen skolen har vedtatt. Hvis eleven ikke overholder reaksjonen, kan skolen gi nye reaksjoner.
Dersom en elev begår en alvorlig, straffbar handling, kan eleven også bli anmeldt til politiet.
§ 7.Inndragning av gjenstander
Skolen skal ta beslag i ulovlige gjenstander og gi dem til politiet.
Hvis eleven bruker gjenstander (inkludert Chromebook og privat telefon) som er i strid med denne forskriften eller med skolens lokale regler, kan skolen ta dem fra eleven midlertidig. Skolen skal levere gjenstanden tilbake til eleven ved skoledagens slutt.
Dersom skolen inndrar røyk/tobakk/snus/e-sigarett eller alkohol fra umyndige elever, skal skolen levere gjenstandene til foreldrene etter avtale.
§ 8.Saksbehandlingsregler ved bruk av reaksjoner
Når en elev får en reaksjon, skal skolen følge disse saksbehandlingsreglene:
a. Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag
b. Eleven har rett til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen hen stoler på og i en situasjon som oppleves trygg
c. Skolen skal begrunne avgjørelsen. Når skolen bruker reaksjonene d) til i) i § 6, skal skolen gi begrunnelsen skriftlig til foreldrene
d. Før avgjørelse om bortvisning skal skolen ha vurdert om det er mulig å bruke andre reaksjoner eller hjelpetiltak som er mindre inngripende
e. Lærer kan bortvise elever fra en opplæringsøkt som læreren selv har ansvar for etter § 6 g)
f. Bare rektor kan ta avgjørelser om reaksjoner etter § 6 e), f) og h)
g. Bare etatsdirektør har myndighet til å vedta midlertidig eller permanent skolebytte, jf. forskriftens § 6 bokstav i)
h. Reaksjonene h) og i) i § 6 er enkeltvedtak med klagerett etter forvaltningsloven.
§ 9.Grunnlag for vurdering i orden og oppførsel
Skolen skal vurdere orden og oppførsel ut fra reglene om orden og oppførsel i dette kapittelet og skolens lokale regler. Skolen kan ikke vurdere elevens orden og oppførsel ut fra andre vurderingsgrunnlag.
§ 10.Nedsatt karakter i orden og/eller oppførsel
Hvis skolen vurderer at eleven skal gis en annen karakter enn den beste i orden og/eller oppførsel, skal elev og/eller foreldre varsles i så god tid at eleven har anledning til å forbedre karakteren sin.
Karakterene i orden og oppførsel vil som hovedregel bli satt ned ved gjentatte brudd på én eller flere regler i §§ 4 og 5. Skolen kan også sette ned karakteren ved enkelthendelser dersom det gjelder grovt brudd på reglementet. De siste ukene og dagene av et skolehalvår har også betydning for karaktersettingen, slik at skolen kan gi nedsatt orden og/eller oppførsel uten forhåndsvarsel etter forrige avsnitt.