Sjøforklaring av et flyangrep
Etter at M/S Sirius sank måtte mannskapet inn i ett rettslig avhør for å forklare havariet. Denne prosessen ble kalt sjøforklaringen, og det er den største kilden Bergen byarkiv oppbevarer når det gjelder havari. Disse dokumentene hadde som mål å berette om alle fakta som var å finne om forskjellige hendelser når skip har blitt utsatt for ulykker eller havari når det var i drift. En kan finne store mengder slike sjøforklaringene for ulike skip i arkivene.
Nedenfor er et utdrag av sjøforklaringen for M/S Sirius:
Tirsdag 9/1-45.
Kl. 12.00 er det stille og klart vær, så kommer 14 skip som angriper, et av dem slapp en grønn lyskule innover dalen, så angrep flyene skipet med 20 mm maskinkanonild, angrepet varte i rundt 30 minutter. Den eneste om bord en 2. maskinist reddet seg uskadet til land og la seg i dekning bak noen store stener når det var en pause i skytingen. Skipet begynte å synke etter 15 minutter og krenge mot babord. Resten av angrepet sank skipet dypere og dypere før det sank kl. 12.30, med forskipet først og det la seg helt til babord. Skipet tok fyr, men de fikk slukket ilden og berget noe inventar, men mesteparten av mannskapet mistet alt de hadde av eiendeler. Sunket i en trang fjord utenfor Sognefjorden flyene hadde sorte og hvite striper mannskapet visste ikke hvilken nasjonalitet. Det ble ikke kastet bomber.
Sjøforklaringene er blant de mer dramatiske kildene i arkivet, men det er mye mer vi kan lære om M/S Sirius fra arkivene. For eksempel finnes det dokumentasjon om da det ble bygget, kjøpt og solgt.
Bygging, drift, kjøp og salg av M/S Sirius
I arkivet kan vi finne kontrakten mellom skipsrederiet Bergenske Dampskibsselskap (BDS) og Bergen Mekaniske Verksted (BMV) for å bygge båten, samt det originale målebrevet for M/S Sirius. Fra disse dokumentene kan vi se at M/S Sirius var en av tre båter som ble bygget samtidig og etter samme spesifikasjon, de to andre båtene hadde byggenummer 372 og 373 og er navngitt M/S Pallas og M/S Deneb. Det ble etter hvert bygget flere skip med samme spesifikasjoner som M/S Sirius. I salgspapirene til M/S Sirius ser vi at BDS kaller denne type skip for «Sirius» klassen.
I kontrakten og målebrevet til M/S Sirius kan vi se at konstruksjonen av skipet ble forsinket med ett år. I kontrakten var den originale leveringsmåneden august 1940, men den ble ikke levert før samme måned året etter. Samtidig kan vi lese hvor mye BDS betalte BMV for å bygge det, spesifikt 1 135 000 kroner fordelt på seks installasjoner, i dag er dette 31 723 633 NOK. Det første arbeidet på skipet skjedde så fort kontrakten ble signert, og det siste skjedde bare dager før båten skulle bli levert. Man kan også finne dimensjonene til skipet, og at kjenningssignalet var LKPT. I kontrakten er det også mange brev som omhandler krigsforsikringen. Arkivet etter den norske krigsforsikringen er også bevart ved Bergen byarkiv, dette er en unik og uvurderlig ressurs for forskning og bevaring av historien til krigsseilere.
Gjennom arkivene får vi et unikt innblikk i hverdagen om bord på M/S Sirius. I den engelske manualen for skipet, med tittelen «Specification of a Cargoship», kan vi lese blant annet at mannskapets rom var utstyrt med køyer som hadde en leselampe og et sett gardiner. Mannskap av høyere rang fikk bedre utstyrte rom blant annet med senger i stedet for køyer.
Det er naturlig nok ikke bare soveplassene som er dokumentert i spesifikasjonene til M/S Sirius. Skipet ble bygget om tre ganger. Den første gangen var naturligvis nok i 1945 etter flyangrepet. Den andre gangen var i 1955, da var fokuset på å øke hestekreftene skipet hadde fra ca. 1380 IHK til ca. 2250 IHK, dette medførte at dekksoffiserene gikk fra kl. 5 til kl. 6, maskinistene fra kl. 7 til kl. 9 og med dette fikk de alle en lønnsøkning. Dessuten måtte skipet hyre en ekstra maskinassistent og en ekstra smører for det nye maskineriet. Den tredje gangen var i 1961, som var mer en overhaling og rensing av hullet og maskineriet, skipet ble lagt i tørrdokken ved BMV for dette.
M/S Sirius ble solgt av BDS 28. januar 1964 sammen med søsterskipet M/S Deneb som ble bygd samtidig til Skipsrederiet A/S Karlander (E. Paulsen) i Fredrikstad. I kjøpekontrakten fra 1964 ser at kjøpesummen for M/S Sirius er 650 000 kroner som i dag tilsvarer 8 272 997, og at overtagelsen skulle skje i mars 1964 i Singapore. Dette tyder på at M/S Sirius var ute på havet mens salget fant sted mens M/S Deneb mest sannsynlig var i havn i Bergen siden overtagelsen for M/S Deneb skjedde rett etter bunnbesiktigelsen.
Avslutning
Historien til M/S Sirius er en av mange historier om skip som er bevart i arkivene. Formålet med denne artikkelen er å fremme historiene som finnes, og at andre vil ta opp tråden og fordype seg i arkivmaterialet.
Kilder:
- Arkivet etter Det Bergenske Dampskibsselskap, A-6215
- Arkivet etter Bergen Mekaniske Verksteder, A-1706/6257
- Sjohistorie.no
Les mer om sjøfartsarkiver og fartøyskjema fra Bergen havn.
Tekst av: Anniken Høstmark