Bergen byarkiv har mer enn 38 400 hyllemeter med arkivmateriale. Denne omfattende samlinga er svært verdifull for forskere, slektsforskere eller andre som søker innsyn. Arkivmaterialet vårt omfatter også havnekontoret og havnefogden til Bergen kommune. I tillegg finnes det et omfang av arkivmateriale fra blant skipsverftet Bergen Mekaniske Verksted, BMV og ulike rederier. Disse arkivene har svært stor nytteverdi for enhver som brenner for norsk sjøfartshistorie. Siden privatarkiv dessverre er svært underrepresentert i det offentlige arkivlandskapet er disse private samlingene uvurderlige. For å belyse dette vil artikkelen legge vekt på skipet M/S Appian fra rederiet Hilmar Reksten, med hensikt å promotere Bergen byarkiv som en kunnskapsressurs.
M/S Appian
M/S Appian var et lasteskip som ble bygd på skipsverftet BMV i Solheimsviken på oppdrag fra rederiet Hilmar Reksten i 1950. Hos Bergen byarkiv er det mulig å dokumentere historikken til skipet fram til det ble overført til et rederi i Haugesund i 1964 med navn Simon Innvær. Skipet har satt spor etter seg i flere av våre arkivserier, og det er dermed mulig å danne ei tidslinje som dokumenterer skipets fartstid fra Bergen Mekaniske Verksted fram til 1964. På sjøhistorie.no kan man finne blant annet bilder og enkelte opplysninger om skipet, bl.a. ei tidslinje som dokumenterer skipets livsløp. Særlig verdt å merke seg er hvor hyppig skipet byttet hender mellom ulike eiere etter 1964, samt ulykka snaue ti år etterpå.
Fra nettsida sjohistorie.no:
- 01/1950: Levert som APPIAN til A/S Rederi Titanian (Hilmar Reksten) Bergen
- 00/1959: Overført til Rederi A/S Diocletian (Hilmar Reksten) Bergen
- 00/1964: Solgt til A/S Fagerheim (Simon Innvær) Haugesund, nytt navn FAGERLAND
- 00/1966: Solgt til Rederi A/S Nina & A/S Start (Erling Mortensen A/S) Oslo, nytt navn RENEE
- 00/1968: Solgt til Royalib Shipping Corp (Int.Admirality Marine Corp) Monrovia, nytt navn ROYALSTAR
- 00/1969: Overført til Royalib Shipping Corp (Florida Lines ) Monrovia, Liberia
- 00/1971: Solgt til Fenix S. S. Comp. Inc (Pelican Marine Agencies) Monrovia, nytt navn FENIX
- 00/1972: Overført til Fenix S. S. Comp. Inc., Monrovia, Liberia
- 03/1973: Kantret og sank den 2/3 i posisjon 2 n.m. utenfor Puerto Limon, Costa Rica på reise Monitarsetas til Puerto Limon.
Rederiet Hilmar Reksten
Rederiet Hilmar Reksten er oppkalt etter grunnleggeren Hilmar Reksten (1897-1980). Rederiet begynte sin historie etter Reksten sitt praksisopphold hos skipsreder Thoralf Holta på Borgstad ved Skien, da kjøpte han en gammel damper som blei døpt «Trajan». Dette var begynnelsen på rederiet Hilmar Reksten og dets tradisjon for å gi sine skip navn fra romersk historie. Rederiet satset i all hovedsak på trampfart. Dette vil si at skip frakter last uten bestemte ruteplaner, men ut fra hvor de er og etterspørselen som finnes til enhver tid.
Under andre verdenskrig oppnevnte den norske regjeringa i London Hilmar Reksten som formann for Spitsbergen Kullkompani A/S. Dog kom kulldriften til en slutt i 1941 etter at britene ødela anleggene på Svalbard. I ettertid var Reksten interessert i å gjenoppta kulltransporten, og virksomhet var tilbake allerede 1946/1947. Dette er mulig å se i dekksdagbøkene til lasteskipet M/S Appian, hvor hyppige reiseruter mellom Svalbard og ulike havner langs norskekysten er dokumentert.
Etter hvert ble rederiet Hilmar Reksten Norges største, - med en særlig satsning på oljetankere og med høye ambisjoner om å bli størst i verden. Men ambisjonene ville aldri materialisere seg siden rederiets investering i oljetankere ville straffe seg etter energikrisa i kjølvannet av Jom Kippur-krigen og den følgende OPEC-boikotten av USA og andre vestlige land. Problemene sto i kø for rederiet, og i 1975 var det ikke i stand til å betale langtidsleia til tankskip leid i perioden 1970-1973 grunnet økonomiske problemer. I 1980 slo dødsboet etter Reksten firmaet konkurs.
Denne artikkelen belyser kun en liten del av alle historiene om skipene som det er mulig å finne i arkivet. Søkelyset her ligger på skipet M/S Appian med utgangspunkt i informasjonen dokumentert gjennom dekksdagbøkene.
Dekksdagbøker
Med hjemmel i §35, §36 og §37 i Lov om sjøfarten av 20. juli 1893 med tilleggslov av 4. februar 1938 var norske skip pliktig å føre informasjon om skipets ruter i dekksdagbøker. Dagbøkene fra M/S Appian kan dokumentere reiseruter, oppdrag og arbeid på skipet i en periode på snaut 10 år, mellom 1955 og 1964.
Til tross for at flere av dekksdagbøkene ikke avløser hverandre, i tillegg til at flere av bøkene har mellomrom på flere måneder som det ikke er gjort rede for, har dekksdagbøkene et svært bredt omfang. En forsker kan gjøre seg kjent med nøyaktige reiseruter uke etter uke i et bestemt år, og kan være svært viktig i historia til norsk trampfart og internasjonal godstransport over sjøveiene i etterkrigstida. Verdt å merke er hyppige oppdrag mellom Svalbard og ulike havner langs norskekysten sommeren og høsten 1955. Dette har sannsynlig forbindelse med kulltransporten på Svalbard, og underbygges med at skipet hadde ei rute mellom Svalbard og industriøya «Herøya» utenfor Porsgrunn hvor Yara og Norsk Hydro har sin industrivirksomhet.
Kartleggingen basert på dekksdagbøkene har blitt avgrenset til å lage oversikt over skipets ruter fra juli 1955 til desember 1959. Vi har laget fire interaktive kart i Google Earth som dokumenterer skipets ruter i denne perioden. Klikk på lenkene for å følge M/S Appians reiser i juli 1955-februar 1956, oktober 1956-mai 1957, desember 1957-mai 1958 og mai 1959-desember 1959.
Bergen Mekaniske Verksted
Hos Bergen byarkiv kan man finne ei samling arkiver fra Bergen Mekaniske Verksted sine skipsverft i både Solheimsviken og på Laksevåg. Her kan man finne dokumentasjon fra skipskonstruksjonen i form av byggematerialer og diverse bestillingsvarer.
Hyreregnskap
Her kan du også se regnskapet for januar 1950, med mannskapslister, lønnsutbetalinger og godtgjørelser til mannskapet, samt nærmeste familieforhold, nasjonalitet og arbeidstittel.
Kilder:
- Arkivet etter Rederiet Hilmar Reksten, A-6110
- Arkivet etter Bergens Mekaniske Verksteder, A-1706/6257
- Sjohistorie.no
Les mer om sjøfartsarkiver og fartøyskjema fra Bergen havn.
Tekst av: Alexander Bouaoud-Dale