Kart som viser analyseområdet
Analyseområdet ligger vest for Puddefjorden
Bilde: Bergen kommune/Asplan Viak

Trafikkanalyse for Laksevåg

Områdene vest for Puddefjorden skal utvikles med gode kvaliteter for innbyggerne. Areal- og transportutviklingen må henge godt sammen. Her er resultatene fra en trafikkanalyse for området.

På bestilling fra Plan- og bygningsetaten ble det høsten 2023 gjennomført en trafikkanalyse for Laksevåg, og rapporten var klar våren 2024. Analysen er et kunnskapsgrunnlag for det videre arbeidet med reguleringsplaner i området.  

Hva er en trafikkanalyse? 

En trafikkanalyse undersøker hvordan trafikkmønsteret påvirkes i områder som skal endres. På Laksevåg skal det bygges flere boliger og arbeidsplasser. Denne veksten gir mange flere gående og syklende, og behovet for kollektivtransport øker. Det vil også bli flere bilturer, både med privatbiler og næringstransport. 

Formålet med analysen er å utforske tålegrensene for transportnettet i sammenheng med utviklingen på Laksevåg. Vi vet at vegnettet har en tålegrense, og i dagens vegnett er det en del forsinkelser i rushtrafikken. Ved Gyldenpriskrysset er situasjonen allerede anstrengt.  

Tåler en delvis utbygging  

Utvikling av arealer og transportnett må skje parallelt. Analysen viser at områdene langs Puddefjorden kan tåle deler av den ønskete utbyggingen med noe justering av dagens vegnett. Det er likevel ikke rom for full utbygging før endringer i transportnettet er gjort, fordi vekst i transportreiser må tas som gange-, sykkel- eller kollektivreiser. Analysen viser at en fremtidig gang- og sykkelbro og bybane kan gi nytt handlingsrom for persontransport og ytterligere utnyttelse av arealene.  

Hovedkonklusjoner og anbefalinger fra trafikkanalysen er: 

  • Gang- og sykkelbro over Puddefjorden til Dokken anbefales etablert tidlig i utviklingsperioden sammen med videre utvikling av gang- og sykkeltilbudet på Laksevåg. 
  • Det anbefales en områdeutvikling med parkeringsrestriktive tiltak må til for å avgrense vekst i personbiltrafikk. 
  • Før bybane er på plass anbefales det en delvis transformasjon av områdene 
  • Når bybanen er på plass vil vegnettet tåle en ytterligere transformasjon av områdene på Laksevåg forutsatt at reisemiddelfordelingen blir i tråd med funnene i trafikkanalysen.   

Det vil også være andre faktorer som påvirker mulig utnyttelse av utviklingsområdene, dette vil utforskes videre i planarbeid som pågår. 

Videre arbeid 

Trafikkanalysen er et kunnskapsgrunnlag, og vil gi føringer for det videre arbeidet med utviklingen i området. Plan- og bygningsetaten har startet et oppfølgingsarbeid med å konkretisere rammer og tiltak for de ulike utbyggingsområdene.  

Kommunedelplan areal for bybane mellom Dokken og Laksevåg/Lyngbø 

I tråd med vedtak i Bergen bystyre 10. april 2024 vil Plan- og bygningsetaten fortsette arbeidet med kommunedelplan for kollektivsystem mot vest og utarbeide en kommunedelplan med arealdel for bybane mellom Dokken og Laksevåg/Lyngbø. 

Arbeidet vil legge til rette for god medvirkning og involvering av grunneiere og beboere på Laksevåg. Som en første start på dette inviterer fagetaten til møte med grunneiere og plankonsulenter for mer informasjon om hva trafikkanalysen betyr for prosjektene på Laksevåg.  

Har gjennomført møte med grunneiere i området 

23. mai inviterte Plan- og bygningsetaten til møte med grunneiere og plankonsulenter for å gi informasjon om trafikkanalyse for Laksevåg og kommunedelplan for kollektivsystemet mellom Bergen sentrum og Bergen vest. 
Vi ønsker en god dialog om hvordan kommunen følger opp resultatene i det videre arbeidet, og informerte om innholdet i trafikkanalysen. 
 

Her er presentasjonene og oppsummeringen fra møtet: